سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در همایش سامانه‌های حفاظت جمعی مدرن با اشاره سیاست‌های کلی نظام گفت: در ابلاغ های سیاست های کلی نظام توسط رهبر معظم انقلاب در بند پنجم تهیه طرح جامع پدافند غیر عامل در برابر سلاح های غیر متعارف نظیر هسته ای، شیمیایی، میکروبی جزء تکالیفی بود که به سازمان پدافند غیر عامل و بقیه دستگاه ها ابلاغ شد، در دوران جنگ و بعد از آن در حوزه های جدید بلاتکلیف بودیم و تقسیم وظیفه انجام نشده بود، بعد از ابلاغ سیاست ها تلاش زیادی انجام گرفت تا بتوانیم این حوزه را سازماندهی کرده، تهدیدات را به لحاظ سطح و موضوع در حوزه های مختلف دسته بندی کنیم.

 

در ادامه مطلب همراه دانشجو ایران باشید 

جلالی در خصوص نحوه دسته بندی تهدیدات گفت: اینکه تهدیدات، حوادث طبیعی یا محیطی، فرآیندی و صنعتی در حوزه های صنعتی، تروریستی و ناشی از کشورهای متخاصم باشد، سطح موضوع به اندازه ای متفاوت است، و اینکه آیاحادثه که اتفاق افتاده ناشی از جریان فرآنیدهای صنعتی و تولیدی و یا بر اساس حوادث محیطی است؟

 

وی اظهار داشت: یک دسته از تهدیدات، تهدیدات تروریستی است که به اشتباه موضوع تروریسم را با یک تعریف غلط به همه حوزه ها تعمیم می دهند، یک تهدید مشخص به نام آمریکا و سایر متحدانش وجود دارد و لذا وقتی آن ها راجع به تهدیدی به نام تروریسم صحبت می کنند عموماً اشاره‌شان به کشورهایی مانند ایران است که تروریست و یا پشتیبان تروریست عنوان می کنند، لذا استفاده از این تعریف غلط در حوزه کشاورزی، زیستی یا هر حوزه دیگر را که فقط تهدید را با تروریسم تعریف کند یک غلط مسطلح است که متأسفانه در حوزه های مختلف تکرار شده است.

 

وی ادامه داد: در حوزه های سایبری خیلی از کشورهای در حال تشکیل ارتش سایبری هستند. مثل ارتش سایبری آفندی آلمان که در روزهای گذشته خبر تشکیل آن مطرح بوده است و لذا خیلی از حملات من جمله حمله استاکسنت به ایران به نوعی حمله جنگی سایبری تلقی می شود نه یک گروه تروریستی، از این نظر ما در حوزه تهدیدات نوین هم این 4 سطح تهدید را داریم.

 

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور اظهار داشت: از منظر پدافند غیر عامل، تهدیدات به چند دسته تقسیم می شود:

 

1- تهدیدات مردم محور: تهدیداتی که رویکرد اصلی آنها بر حوزه ایجاد تغییر و فشار و پتانسیل منفی در مردم شکل می گیرد. مثل جنگ نرم، عملیات غیر نظامی و عملیات اقتصادی.

2- تهدیدات نظامی یا سخت: مشخصا تهدیداتی هستند که با استفاده از فناوری و قدرت و ابزار نظامی شکل می گیرند.

3- تهدیداتی که محور آنها فن آوری های نو است که هم در کنار ایجاد خدمت و فرصت، تهدید هم برای کشورهایی استفاده کننده از فن آوری شامل می شود؛ لذا فناوری را هم فرصت محور می بینیم و هم تهدید محور،برای مثال؛فناوری سنجش از راه دور برای کشورهایی که صاحب آن هستند و از آن بهره برداری می کنند ، فرصت و برای کشورهایی که تحت سنجش آن قرار می گیرند تهدید ایجاد می کند.

4- تهدیدات سایبری،اساسی ترین فناوری ای که امروزه در دنیا در حال رشد و توسعه است، فناوری سایبری است که در کنار بهره برداری از فرصت ها ، لایه های مختلفی از تهدید را ایجاد کرده است، مسأله فن آوری سایبری ترکیبی ایجاد کرده است که در همه حوزه ها ،مفاهیم جدیدی از جنگ و صلح و تهدید و فرصت را در کنار خود ایجاد کرده است.

5- تهدیدات پرتویی که علاوه بر مباحث هسته ای سایر پرتوهایی که می تواند کشور را تهدید کندرا ایجاد می شود.

6- تهدیدات الکترومغناطیس که در واقع نوعی از تهدید است که همه سامانه های الکترونیک را دربر می گیرد و به شدت توسعه یافته است.

7- تهدیدات زیستی که بسیار مهم و اساسی است. آمریکایی ها در برآورد تهدیدات 2025 در واقع دومین تهدید مهم را تهدیدات زیستی برآورد کرده اند، سازمان تهدیدات زیستی را در 6 حوزه جدی شامل؛ حوزه انسان، دام ، غذا، نباتات، آب آشامیدنی و محیط که طیف گسترده ای از تهدید را در بر می گیرد، تقسیم کرده است. هرچند امروزه مدل های جدید از تهدیدات زیستی به نام تهدیدات زیستی و با اهداف اقتصادی شکل گرفته است.

8- تهدیدات شیمیایی که 2 دسته را شامل می شود؛ تهدیدات جنگ شیمیایی که در دوران دفاع مقدس تجربه کرده ایم و تهدیداتی که توسعه زیر ساخت های شیمیایی مثل پتروشیمی و کارخانجات حوزه شیمیایی تولید کرده و توسعه می دهد. 

منبع : خبرگزاری دانشجو (همچنین متن کامل رو در اینر خبرگزاری بخونید)