کامران دانشجو

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم عصر امروز در مراسم افتتاح انجمن اسلامی دانشگاه علم و صنعت که در سالن شهید بهرامی این دانشگاه برگزار شد طی سخنانی با اشاره به مشکل اساسی دانشگاه‌های ایران اظهار داشت: مشکل اصلی دانشگاه‌های ما این است که پدیده‌ای مقلد هستند و اساس آنها با الگوبرداری از غرب ایجاد شده است.

وی افزود: در زمان رضا خان 3 فردی که با دین ضدیت داشتند به اروپا رفتند و دانشگاه غربی را در شکل و محتوای غربی کپی‌برداری کردند و آن را به ایران وارد کردند. در زمان محمدرضاشاه پهلوی نیز غرب‌گرایی به غرب‌ستایی تبدیل شد و پس از انقلاب نیز تنها عنوان بسم‌ الله الرحمن الرحیم به دروس و محتوای کتاب‌ها اضافه شد.

در ادامه مطلب همراه دانشجو ایران باشید 

دانشجو با تاکید بر اینکه ساختارهای موجود در دانشگاه‌های ایران همان ساختارهای الگوبرداری شده غرب است گفت: در بحث مناسبات رفتار استاد و دانشجو، استاد و استاد و دختر و پسر نیز ساختار غربی در دانشگاه‌ها حاکم است و الگو گرفته از غرب است، در چنین فضایی وقتی کسی می‌گوید اختلال جنسی درست نیست، این گفته ناهنجاری محسوب می‌شود زیرا 45 سال است که وضعیت دانشگاه‌ها به همین شیوه بوده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس دیدگاه رهبری احکام شرعی مو به مو باید در دانشگاه‌های ایران رعایت شود گفت: فضای دانشگاه‌های ایران به عنوان کشوری اسلامی باید به‌گونه‌ای باشد که اگر کسی وارد آن شد فکر نکند وارد دانشگاه واشنگتن می‌شود. بلکه احساس کند به دانشگاهی در کشور اسلامی وارد شده است. البته دانشگاه‌های ما اینگونه نشدند زیرا شعارهای اسلامی را در دانشگاه‌ها سر دست نگرفته‌ایم.

وزیر علوم دولت دهم درباره محتوای دروس دانشگاهی نیز گفت: در محتوا نیز علوم اسلامی باید وجود داشته باشد این در حالیست که ما در مقوله علوم انسانی نیز همان نظریه‌های غربی را در پیش گرفته‌ایم و انتظار داریم دانشگاه‌هایمان اسلامی شوند در حالیکه مبانی فکری و دیدگاه‌های ما با غرب متفاوت است.

دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هر وقت می‌خواهیم دانشگاه طراز انقلاب اسلامی را اجرایی کنیم 3 دسته در مقابل آن قرار می‌گیرند گفت: دسته اول کسانی هستند که دانشگاه را تنها محل دانش می‌بینند نه بینش. دسته دوم کسانی هستند که دانشگاه را محل بینش می‌دانند اما بینش درست از نظر آنها بینش غربی است و دسته سوم کسانی هستند که دانشگاه را محل دانش و بینش می‌دانند و بینششان نیز اسلامی است اما بینش اسلامی را در حد فردی می‌بینند و عنوان می‌کنند افراد در مباحث فردی خود باید به مبانی اسلامی پایبند باشند و به کسی ربطی ندارد که در جامعه چگونه‌اند.

وی تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید سراغ این برود که چگونه در کشور دانشگاه بومی، اسلامی و ایرانی داشته باشیم.

وزیر علوم دولت دهم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیدگاهش درباره تشکل‌های دانشجویی و جنبش دانشجویی گفت: دانشجو و جنبش دانشجویی نوک پیکان اراده ملت است و ارزش‌هایی که مردم برای آن انقلاب کردند و آن را مطالبه کردند باید مطالبه‌گری کند.

دانشجو با اشاره به اینکه در 8 سال اصلاحات کسانی که به دنبال استفاده از جنبش دانشجویی بودند تفاوتی بین حکومتی که ملت ایران ایجاد کرده بودند و خواسته‌های استقلال‌خواهی دانشجویان قائل نبودند گفت: در این دوران عنوان می‌کردند دانشگاه مستقل از نظام می‌خواهیم و جنبش دانشجویی در عرض نظام حرکت کند در حالیکه مردم نظام اسلامی را ایجاد کرده بودند و در مقاطع مختلف مانند 22 بهمن هر سال پایبندی خود را به این نظام اعلام می‌کنند اما در آن دوران به اسم استقلال جنبش دانشجویی به ارکان نظام به عنوان ارزش چنگ می‌زدند.

وی با اشاره به اینکه گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمانی است که در یکفر بالطاغوت پررنگ مطرح شده است گفت: اگر بخواهیم استکبارستیزی را از گفتمان انقلاب اسلامی بگیریم، موتور محرکه نظام را از آن گرفته‌ایم و این با مبانی نظام در تضاد است.

وزیر علوم دولت دهم در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره نقش جنبش دانشجویی و وظیفه دانشجویان در این زمینه گفت: جنبش دانشجویی نماینده مردم است و بنده در دوره مدیریت خود به حضور تشکل‌های دانشجویی در فضای دانشگاه‌ها تاکید داشتم. در این دوره حدود 56 تشکل دانشجویی به تشکل‌های قبلی اضافه شدند.

دانشجو افزود: بنده فضای دانشگاه‌ها در دوران اصلاحات را فضای مناسبی نمی‌بینم. فضایی که در آن به ارکان نظام و نظام توهین شود و در تشویق آن سوت و کف زده شود فضای مناسبی برای فعالیت و نشاط دانشجویی نیست.

وی گفت: آقای روحانی در سخنانی اعلام کردند بیشترین سخنرانی‌های من در انتخابات 92 در دانشگاه‌ها بود که سخنرانی‌هایی مناسب و معقول بوده است و از فضای دانشگاه‌ها در آن زمان رضایت داشتند.

دانشجو همچنین خاطر نشان کرد: بنده موظف بودم با تشکیل جنبش دانشجویی که در عرض نظام حرکت می‌کند موافقت نکنم و وظیفه خود را در این می‌دانستم که البته به آن افتخار می‌کنم.

وزیر علوم دولت دهم در پایان انتقاد را لازمه پیشرفت دانست و گفت: انتقاد باعث پیشرفت کشور می‌شود و تک‌صدایی پیشرفت را از کشور می‌گیرد.