محمدنبی حبیبی

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی گفت: جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران دغدغه و روحیه ائتلاف اصولگرایان را دارند.

 

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در نشست خبری یازدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی که صبح امروز در دفتر این حزب برگزار شد، با اشاره به برگزاری یازدهمین مجمع این حزب اظهار داشت: یازدهمین مجمع عمومی برای انتخاب اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی برای دوره سه ساله 23 مهرماه برگزار خواهد شد.

 

در ادامه مطلب همراه دانشجو ایران باشید 

وی ادامه داد: 6 ماه قبل از برگزاری مجمع عمومی با تصویب اعضای شورای مرکزی، ستاد برگزاری مجمع عمومی تشکیل می‌شود که این ستاد برگزاری مجمع اداره مجمع را برعهده دارد؛ دبیر کل حزب موتلفه اسلامی تا به حال هیچ وقت داوطلب عضویت در این ستاد نشده است و ستاد برگزاری مجمع عمومی موتلفه مستقل از دستگاه اجرایی و اعضای شورای مرکزی است و این ستاد وظیفه تعیین زمان و مکان برگزاری مجمع و تعیین آئین‌نامه‌های مجمع و نحوه انتخاب اعضای جایگزین را برعهده دارد.

 

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه هیئت نظارت همان هیئت موسس سابق حزب موتلفه است، افزود: اگر در فاصله مجمع عمومی قبلی و جدید یک یا چند نفر به علت استعفا یا فوت از موتلفه جدا شده باشند، این هیئت اشخاص جدید را جهت جایگزینی به مجمع عمومی پیشنهاد کرده و سپس رای‌گیری انجام می‌شود. یکی از مهمترین وظایف مجمع، تعیین اعضای شورای مرکزی جدید است.

 

حبیبی با اشاره به دیگر وظایف مجمع عمومی یادآور شد: دریافت و تدوین گزارش عملکرد حزب در دوره سه ساله، تدوین برنامه محتوایی مجمع عمومی و صدور دعوتنامه‌ برای شرکت کنندگان مجمع اعم از میهمان و اعضا و دریافت اسامی داوطلبان عضویت در شورای مرکزی حزب موتلفه از وظایف ستاد برگزار مجمع محسوب می‌شود؛ هر عضوی از اعضای موتلفه اسلامی در هر نقطه کشور می‌تواند داوطلب عضویت در شورای مرکزی حزب موتلفه باشد و حتی دیگران نیز می‌توانند فرد دیگری از اعضا را به عنوان نامزد معرفی کنند. در مجمع عمومی در خصوص کلیات انتخابات یعنی توجه به حضور مردم و رقابت سالم و ائتلاف اصولگرایان مطالبی بیان خواهد شد.

 

وی ادامه داد: در مجمع عمومی موضوعی به نام خط‌مشی سه ساله وجود دارد که ستاد برگزاری مجمع آن را تدوین کرده و به رای گذاشته می‌شود بنابر این خط مشی سه ساله حزب موتلفه اسلامی در مجمع عمومی تصویب می‌شود و اگر کسی برای تغییر مفاد اساسنامه پیشنهاداتی داشته باشد، مجاز است که نقطه نظرات خود را به ستاد اعلام کرده و در نهایت در مجمع عمومی موتلفه به رای گذاشته می‌شود.

 

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه اعضای شورای مرکزی در مجمع عمومی شرکت دارند، یادآور شد: همچنین اعضای هیئت نظارت یا موسس، نامزدهای هیئت نظارت که صلاحیت آنها توسط هیئت نظارت تایید شده باشد، اعضای شورای مرکزی عضو مجمع، نامزدهای شورای مرکزی که صلاحیت آنها تایید شده باشد، اعضای هیئت اجرایی مرکز کشور، دبیران استانها و شهرستانها، قائم مقام دبیران استانها و در نهایت مسئولان و منتخبان حوزه‌های حزبی سراسر کشور عضو مجمع عمومی حزب موتلفه هستند. بنابر این تنها اعضای مجمع عمومی را مسئولان اجرایی تشکیل نمی‌دهند بلکه حوزه‌های حزبی می‌تواند یک نفر را به عنوان نماینده خود برای شرکت در مجمع معرفی کند و مجمع عمومی موتلفه با شیوه دموکراتیک تشکیل می‌شود.

 

حبیبی گفت: ما دستورات جلسات مجمع را به استانها ارسال می‌کنیم و بدنه حزب در بالاترین رکن حزب که مجمع عمومی است، حق شرکت و انتخاب دارد.

 

وی درباره دستور کار یازدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: استماع گزارش دبیر کل حزب موتلفه از فعالیت سه ساله حزب، استماع گزارش هیئت نظارت از فعالیت سه ساله حزب، نقد و بررسی خط‌مشی دوره گذشته، بررسی و تصویب مفاد تغییرات مرامنامه و اساسنامه، تصویب خط‌مشی سه ساله و انتخاب اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی جزو دستور کارهای یازدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی است ضمن اینکه قید مذهبی و ولایت فقیه در مفاد اساسنامه به صورت ثابت درج شده است.

 

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به شعار امسال مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: شعار امسال «پیش به سوی مجلس کارآمد، دولت کریمه و جامعه نمونه اسلامی» است.

 

حبیبی با بیان اینکه اساسنامه حزب موتلفه در سال 42 به تصویب اعضای پایه‌گذار این حزب رسید و آخرین ویرایش آن 52 سال قبل توسط شهید دکتر بهشتی صورت گرفت، گفت: در اساسنامه این حزب فرازی آمده است که می‌گوید «ما به دنبال تشکیل جامعه نمونه اسلامی هستیم». بنابراین در حزب موتلفه ادعای برقرار کردن حکومت اسلامی مطرح است و ما به عنوان یک مسلمان و معتقد به شیعه اثنی‌عشری به دنبال تشکیل چنین حکومتی هستیم.

 

وی درباره انتقادات وارده به حزب موتلفه اسلامی در خصوص عدم جوانگرایی اظهار داشت: بیش از 10 سال پیش چنین موضوعی برای مسئولان اجرایی حزب موتلفه اسلامی مطرح شد که به جوانگرایی بپردازند. در گذشته سن قالب اعضای موتلفه بین 40 تا 50 سال بود و با اقداماتی که در خصوص جوان کردن بدنه حزب انجام شد، این رقم به 10 سال کاهش یافت؛ یعنی قشر قالب ما در موتلفه بین 30 تا 40 سال سن دارند.

 

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی درباره عضوگیری حزب موتلفه از میان جوانان افزود: در زمینه عضوگیری نیز به جوانگرایی توجه شده است. همچنین ما به جذب بانوان در موتلفه نیز توجه داشتیم و در سال 1375، 5 درصد از اعضای ما از بانوان بودند ولی در 10 سال اخیر جذب بانوان هر سال بین 30 تا 35 درصد از بانوان انجام گرفته است؛ ما به تحصیلات برای عضویت در حزب توجه داشته‌ایم لذا بیش از 50 درصد اعضای حزب موتلفه در حال حاضر مدرک لیسانس یا بالاتر را دارند.

 

حبیبی در پاسخ به پرسشی در خصوص حضور احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق کشور در جریان اصولگرایی گفت: آقای احمدی‌نژاد چندین بار از جریان اصولگرایی تبری جسته است و هر زمان او از تبری خود از جریان اصولگرایی خارج شد، آن زمان اصولگرایان درباره آقای احمدی‌نژاد نظر می‌دهند.

 

وی درباره نظر آقای باهنر در خصوص وحدت میان نیروهای اصولگرا افزود: ما به عنوان حزب 52 ساله مانند آقای باهنر به دنبال تحقق ائتلاف میان نیروهای اصولگرا هستیم. و تاکنون از روند کار راضی بوده‌ایم؛ امید من برای ائتلاف بین اصولگرایان از چند ماه پیش افزایش یافته و ما تلاش خود را بی‌وقفه ادامه می‌دهیم تا شورای هماهنگی اصولگرایان با محوریت روحانیت تشکیل شود و اصولگرایان در استانها این دو اقدام مهم را انجام داده‌اند.

 

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی درباره مجلس کارآمد گفت: مجلس کارآمد مجلسی است که توانمندی حل مشکلات داخلی و خارجی را داشته باشد. مجلس جای پرداختن به مطالب حاشیه‌ای نیست و مجلسی کارآمد است که در متن به حل مسائل بپردازد و باورهای اسلامی، انقلابی و ولایی آن در بالاترین سطح در نماینده مجلس وجود داشته باشد.

 

حبیبی در خصوص ارزیابی خود از عملکرد مجلس نهم تصریح کرد: مجموعا عملکرد مجلس نهم را مثبت ارزیابی می‌کنیم اما معنایش این نیست که هیچ ایرادی به مجلس نهم وارد نیست.

 

وی درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر اختلاف و تشتت در جریان اصولگرایی افزود: بنده اوج جزیره‌ای عمل کردن اصولگرایان را در انتخابات ریاست جمهوری می‌دانم و در این انتخابات جمع‌هایی از اصولگرایان با رسیدن به این نقطه نظر نادرست که «خودشان هستند برنامه انتخابات می‌شوند» به دیگران کم اعتنایی کردند و بدنه اصولگرایی حاضر به داشتن یک نامزد هم نشد. نمی‌توانم بگویم که هیچ اختلاف نظری در بدنه اصولگرایی درباره موضوعات داخلی و خارجی وجود ندارد.

 

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به جلسات سه جانبه پایداری، ایثارگران و موتلفه افزود: موتلفه اسلامی یک سال قبل وارد بحث‌های انتخاباتی شد و شعار ما «ائتلاف کامل اصولگرایان با محور روحانیت» بود و در این جلسات گفتیم که به دلیل شرایط سیاسی کشور انتخابات مجلس دهم اهمیت دارد و اصولگرایان راهی جز ائتلاف ندارند و موتلفه اسلامی در انتخابات مجلس 94 یک نامزد را مستقل از بقیه اصولگرایان معرفی نخواهد کرد. معنای این حرف این نیست که نامزد ندارد بلکه نامزد مستقل از اصولگرایان معرفی نمی‌کند.

 

حبیبی افزود: شما نمی‌توانید فردی از اشخاص حقیقی و حقوقی را در جریان اصولگرایی پیدا کنید که معتقد به جزیره‌ای عمل کردن اصولگرایان باشد؛ بحث ائتلاف در درجه بعدی قرار می‌گیرد ولی در جریان اصولگرایی هیچ کس حرف تفرقه را بیان نمی‌کند و ما امیدواریم ائتلاف اصولگرایان شکل بگیرد و منکر اختلافات بین اصولگرایان نیستیم.

 

وی درباره نظر محمدرضا باهنر در خصوص جلسات سه جانبه گفت: از ابتدایی که جلسات سه تشکل را برگزاری کردیم، بنده گزارش‌هایی را از این جلسات به اعضای شورای مرکزی جبهه پیروان ارائه کردم و از آنها نظرخواهی کردیم؛ ما از ابتدا گفته‌ایم که به عنوان نماینده جبهه پیروان در جلسات سه تشکل شرکت نکردیم و آنها نیز به ما چنین ماموریتی ندادند بلکه تشخیص ما این بود که باید باب رایزنی با اصولگرایان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی را کاملا باز کنیم. چون ما خودمان عضو جبهه پیروان هستیم، خود را ملزم می‌دانیم که این گزارش‌ها را بعد از برگزاری به اعضای شورای مرکزی پیروان ارائه دهیم. البته بعد در گذشته شورای همگرایی اصولگرایان با محوریت حجت‌الاسلام تقوی تشکیل شد و ما در آنجاحضور جدی و فعالی داشتیم.

 

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه بنده شخصا گزارش‌های جلسات سه تشکل موتلفه،  پایداری و ایثارگران را به آقای باهنر دبیر کل جبهه پیروان ارائه می‌کردم، افزود: مرحله بعدی جلسات تشکل‌های سه‌گانه این است که به سمت باز کردن باب مذاکره با دیگران یعنی علاوه بر سه تشکل و جبهه پیروان برویم؛ این باب باز است و ممنوعیتی برای حضور اشخاص وجود ندارد. ما با برخی شخصیت‌ها و دستگاه‌ها اعم از شخصیت‌های درجه یک روحانی مذاکره کرده‌ایم و این رایزنی‌ها نهایتا باید به تشکیل دو هسته مهم «شورای هماهنگی اصولگرایان» و «محوریت روحانیت» منجر شود و  امیدواری من برای تشکیل این دو هسته مهم بیشتر شده است.

 

حبیبی با تاکید بر اینکه بنده در دیدگاه‌های آقای باهنر در مرد نهاد جبهه پایداری مخالفتی احساس نکردم، افزود: اما اینکه آیا همه کسانی که به جبهه پایداری منتصب هستند اما اینکه آیا آقای باهنر به همه کسانی که به جبهه پایدرای منتصب هستند، با اتخاذ هر موضع شخصی چک سفید امضا داده باشد، آن را احساس نمی‌کنم.

 

وی درباره حضور حجت‌الاسلام ناطق نوری در عرصه انتخابات و جریان اصولگرایی گفت: موتلفه اسلامی در زمان‌هایی شخصا یا به صورت تشکیلاتی ملاقا‌تهایی را داشته است و باب مذاکره را باز گذاشته‌ایم. ما معتقدیم آقای ناطق نوری یک اصولگرای تمام عیار است و مستند من گفته آقای ناطق نوری ا ست که مطرح کرده «من را اگر ریزریز کنند، اصولگرا هست». البته راجع به تعاملات سیاسی ممکن است بین نظرات آقای ناطق نوری و برخی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تفاوت وجود داشته باشد ولی بنده احساس می‌کنم که سیاست کلی آقای ناطق این نیست که داخل حزب یا جناح باشد؛ البته او با پایبندی کامل به موازین انقلاب و رهبری در خصوص جناح‌ها می‌‌خواهد به گونه‌ای عمل کند که معتقدین به نظام به آقای ناطق نوری امیدواری داشته باشند و او با مخالفین انقلاب سر سازگاری نداشته و در مورد رفتار با دشمنان هیچ وقت کوتاه نیامده است.

 

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: استنباط من این است که آقای ناطق نوری در رفتارهای جناحی طوری عمل می‌کند که باب مراوده پایبندان به نظام و معتقدان به انقلاب اسلامی با ایشان باز باشد.

 

وی درباره برخی اختلافات میان نیروهای اصولگرا یعنی بین پایداری و مابقی نیروها گفت: ما در انتخابات مجلس نهم به عنوان حزب موتلفه و جبهه پیروان با جبهه پایداری رقابت داشتیم. یعنی ما در جبهه متحد اصولگرایی با جبهه پایداری در انتخابات مجلس نهم رقابت می‌کردیم ولی با توجه به اینکه 40 جلسه اصلی و فرعی بین ما، جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری برگزار شده است، معتقدیم که در جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران روحیه و دغدغه ائتلاف وجود دارد. البته ممکن است شرایط سیاسی دائما در حال تغییر باشد ولی مبانی انقلاب و ولایت تغییر نمی‌کند.

 

حبیبی ادامه داد: جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران روحیه و دغدغه ائتلاف اصولگرایان را دارد و مذاکرات سه تشکل تعطیل نشده است بلکه ضرورت تشکیل جلسات هفتگی وجود نداشت. مذاکره با جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران می‌تواند به نفع کل اصولگرایان تمام شود؛ بنده منکر اختلاف آقای لاریجانی و جبهه پایداری نیستم ولی آقای لاریجانی شخص مستقلی است که می‌تواند تصمیم بگیرد و حزبی از جمله موتلفه واجد این حق است.

 

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه شرایط سیاسی ما در انتخابات 94 با شرایط سیاسی در انتخابات مجلس نهم اصلا قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری در انتخابات مجلس نهم رقیب هم بودند ولی در نهایت یک مجلس اصولگرا تشکیل شد. انتخابات ریاست جمهوری با وجود آن شرایط فرق کرد و نتیجه این شد که در سال 92 هیچ اصولگرایی نتوانست متصدی ریاست جمهوری شود. اصولگراها متوجه شدند که عدم ائتلاف میان آنها منجر به عدم پیروزی می‌شود.

 

حبیبی با بیان اینکه شرایط سال 94 از انتخابات ریاست جمهوری خطیرتر است، گفت: اگر اصولگرایان به ائتلاف نرسند، باید منتظر شکست باشند. هیچ اصولگرایی نیست که شرایط خطیر انتخابات 94 را درک نکرده باشد؛ حتی زمانی که فردی از جبهه پایداری در مجلس نطق‌های آتشین می‌کرد، وقتی مرا دید گفت که موقعی است که اصولگرایان و بزرگان اصولگرا به میدان بیایند و ائتلاف ایجاد کنند. او این حرف را در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نهم نمی‌زد.

 

وی با بیان اینکه خط قرمز ما در انتخابات فتنه و حلقه انحراف است، افزود: برای کسانی که نظام را قبول دارند ولی جریان اصولگرایی را قبول ندارند باید میدان باز باشد و جریان اصولگرا با آنها رقابت می‌کند. اما اگر جریان اصولگرایی جزیره‌ای عمل کند، نباید انتظار پیروزی داشته باشیم.

 

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در خصوص ارزیابی خود درباره بازگشایی خانه احزاب و تاثیر آن در انتخابات مجلس گفت: با وجود اختلافاتی که بین اصلاح‌طلبان وجود دارد، اکثریت قریب به اتفاق آنها دغدغه ائتلاف بین اصلاح‌طلبان را دارند و من در مورد اصلاح‌طلبانی صحبت می‌کنم که داخل نظام هستند و ما آنها را رقیب خود می‌دانیم؛ اما برخی اصلاح‌طلبان داخل نظام نیستند و ما آنها  را دشمن اصولگرایان می‌دانیم.

 

حبیبی درباره بازگشایی خانه احزاب اظهار داشت: خانه احزاب از رینگ بوکس و تشک کشتی که در گذشته بود تبدیل به دستگاه صنفی شده است. برای اینکه خانه احزاب صنفی شود قرار شده کاندیداهای هر سه جناح معرفی و بین آنها انتخابات صورت گیرد.

 

وی در پایان درباره تاسیس حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: عده‌ای از کسانی که در حزب مشارکت عضویت داشتند، هم اکنون عضو حزب اتحاد ملت هستند و عده‌ای از آنها سابقه محکومیت هم دارند. برآیند فعالیت حزب مشارکت داخل نظام نبوده و پرونده سیاسی به خصوص در فتنه 88 دارند و به همین دلیل حکم انحلال این حزب صادر شد و اگر قرار باشد رویه حزب مشارکت در حزب اتحاد ملت تکرار شود، باید گفت فقط اسم این حزب تغییر کرده است.