به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی از شروع امحاء 12 هزار سانتریفیوژ از سوی مهندسین ایران به عنوان آغاز رسمی برجام خبر داد.

 

در ادامه مطلب همراه سایت خبری دانشجو ایران باشید

به نوشته این روزنامه، انتظار می‌رود مهندسان ایرانی امروز (یکشنبه) یکی از بزرگترین عملیات امحاء هسته‌ای در تاریخ جهان را اجرا ‌کنند. مهندسین ایرانی باید 12 هزار سانتریفیوژ را از کار انداخته و بیش از تن 12 سوخت هسته‌ای با غلظت پایین ،معادل 98 درصد انبارهای سوخت هسته‌ای ایران، را به خارج ارسال ‌کنند و همچنین قلب تاسیسات هسته‌ای تولید پلوتونیوم را نیز از کار بیاندازند.

 

مهندسین ایرانی در همین رابطه تاکید کرده‌اند که وظایف خود در زمان تعیین شده برای آزاد سازی بیش از یکصد میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران در خارج از کشور که قرار است برابر با توافق‌های صورت گرفته آزاد شود را شروع می‌کنند. این در حالی است که برخی دیگر در ایران مایل به خواندن یا شنیدن این خبر نیستند.

 

به نوشته نیویورک تایمز، طرفین این قضیه، ایران و آمریکا، بیم آن‌را دارند که در هفته‌ها و ماه‌های آینده تقلب و کلک را در این ماجرا شاهد باشند.

 

در همین زمینه «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران اخیرا اعلام کرده است که نگران این می‌باشد مبادا آمریکا بهانه‌ای را برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران چون حمایت این کشور از «بشار اسد» رییس جمهور سوریه یا حزب‌الله لبنان بیابد. آن گاه است که ایران نیز عملیات امحاء هسته‌ای را معوق خواهد کرد.

 

نیویورک تایمز در خاتمه نوشت: ایران در پی لغو تحریم‌ها برای اجرای تعهداتش است. در این بین دکتر «حسن روحانی» رییس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه  ایران می‌دانند که ایرانیان خواهان مشاهده مزایای رفع تحریم‌ها تا  انتخابات ماه مارس آینده هستند، بنابر این ضرورت دارد روند کند آزاد سازی پول‌های ایران به فوریت صورت گیرد.