امام جمعه سابق نیوکاسل انگلستان گفت: در کالجی که تونی بلر تاسیس کرد و دانشجویان و اساتید از ملیت های مختلف برای تحصیل و تدریس در دانشگاه دعوت شدند ...
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از ساری، حجتالاسلام محمدحسین مختاری شب گذشته در جمع دانشجویان شهرستان ساری، بیان کرد: از بدو خلقت بشر تا به ختم آن 2 جریان فکری در رویارویی با یکدیگر قرار دارند و خواهند داشت، یک جریان منبعث از ایده های افراطی و نشات گرفته از افکار انحرافی و باطل و در نقطه مقابل جریانی براساس اعتدال و نگاهی منطقی و عقلانی و برهانی به مباحث حوزه دین شناسی.
تقابل دو جریان حق و باطل از ابتدا تا انتهای خلقت انسان
وی با بیان اینکه حق و باطل از ابتدا در مقابل یکدیگر قرار داشتند، افزود: حق که پیوسته در حال حرکت است و در حال تکامل. باطل هم همین طور پیوسته در حال حرکت و رو به انحطاط. هر دو پویا و بالنده.
امام جمعه سابق نیوکاسل ادامه اد: اما تفاوت بین این دو بسیار اشکار است، چراکه پویایی و بالندگی حق در سرشت و ذات آن نهفته است اما باطل عناصر پویایی و بالندگی را از قدرت کاذب زمان در اختیار میگیرد. به همین خاطر حق محکوم به جاودانگی و ابدیت است و بطلان محکوم به انحطاط و سقوط.
وی ادامه داد: این یک سنت لایتغییر الهی است، به این دلیل که بخش اعظم آیات قران ناظر بر این حقیقت است که حق مقرون با جاودانگی است اما باطل هرچند طرفداران ان بکوشند، تلاش کنند و جولان دهند میدانی را هم برای اینکه به هدف برسند برای خود برگزینند محکوم به شکست و نابودی است.
رئیس بنیاد عروه الوثقی تصریح کرد: همه قیام ها و نهضتها و جنبش هایی را که در طول تاریخ بخصوص نهضت هایی را که رنگ و صبغه دینی داشتند از این قانون مستثنا نبودند. اگر نهضت عاشورا را هم بخواهیم مثال بزنیم از این دسته بوده است و همچنین همه انقلاباتی که در دنیا رخ داده است.
مختاری تصریح کرد: اینها معلول 2 عامل مثبت و منفی هستند. یعنی پدیده هایی که ظلمت میآفرینند آنچه را که تیرگی در فضای جامعه ایجاد می کنند مسلما عامل منفی جامعه را تشکیل می دهند که باعث دست به کار شدن عامل مثبت که باعت تنویر جامعه و به دنبال هدایت و روشنایی است، می شوند.
وی تاکید کرد: ما در قرآن می خوانیم اگر نمرودی در عالم نبود قطعا ابراهیمی هم نبود. اگر فرعونی و فراعنه ای در عالم نبود قطعا موسی ایی هم نبود که دست به کار شود. اگر ظالمان و ستمگرانی که با ظلم و ستمشان مرعوبیت و وحشت و اختناق در جامعه ایجاد کرده اند، نبودند، رهبران الهی و انسانهای بزرگ که جریان فکری منطبق بر اصل عدالت و مساوات و احیای حقوق انسانیت را رهبری کردند، نیز نبودند.
امام جمعه سابق نیوکاسل ادامه داد: این یک تجربه تاریخی است و حضرت امیرالمومنین می فرمایند: "للحق دولت و للباطله جولت" اگر دولت و بقا و پایداریست برای حق و حقیقت است و اگر اضمحلال و زوال و نابودیست برای باطل است.
وی افزود: ما در عصری زندگی می کنیم که به برکت انقلاب اسلامی و هدایت های امام (ره) و آثار و سخنان ایشان و همچنین مقام معظم رهبری، آن تفکری که تثبیت کننده پایه حق و حقیقت است به مردم معرفی می شود و خطرات و آسیب هایی که از سوی جناح افراطی ممکن است متوجه جامعه شود تبیین می شود.
امروز در دوران تقارب علم و دین قرار داریم، نه جدایی آنها
مختاری اظهار کرد: صحبت امروز ما راجع به اندیشه افراطی است که دورن مذهب شیعه بوجود آمده است. لازم به ذکر است که هنوز بعضی از اساتید هنوز قبول ندارند که غرب به دنبال تقارب علم و دین است. هنوز مباحثی را مطرح می کنند که مربوط به یک یا دو دهه پیش است مثل تعارض بین علم و دین و انفکاک بین وحی و عقل و امثال این.
وی تصریح کرد: ولی به جد می توان بیان کرد که امروزه در مراکز آکادمیک و دانشگاهی اروپا خصوصا در بخش علوم انسانی و دین شناسی محققان و صاحبان قلم و فکر به دنبال تاکید بر روی تقارب بین علم و دین هستند. بسیاری از مقالات نوشته شده در این زمینه می باشد. آنها به دنبال مطرح کردن مباحث جدیدی هستند که تا یکی دو دهه قبل مطرح نبوده مثل هرمنوتیک و پلورالیزم و تجربه ی دینی و ... که در دانشگاه ها و بعضی مراکز تحقیقاتی ما که اینها وحی منزل نیست برای غربی ها که مبانی قرانی رو زیر سوال ببرند. بلکه امروز نقطه مقابل ناقدان برجسته ای از اساتید دانشگاه هستند که این مباحث را نقد می کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امروزه در جوامع غربی دیده می شود که کتاب ها و مقالاتی نوشته شده که طرز تفکر افرادی چون هایدگر و گادامر که از جانب داران طرز تفکر هوموتیک فلسفی بودند را نقد می کنند و آن را از اساس نمی پذیرند و این نشان دهنده گرایش جوامع غربی به سمت دین داری است.
وی افزود: مثلا در دانشگاه دورهام و نیوکاسل دانشجویانی را سراغ داریم که با اسلام و قرآن آشنا می شوند و در راستای تبیین آنها اقدام می کنند، البته ممکن است پشت پرده دستهایی نهفته باشد.
تونی بلر مدرسه اسلامی تاسیس کرد
مختاری تصریح کرد: در دانشگاه های مختلف انگلستان، ایتالیا رسما نماز جمعه برگزار می شود اما چه نماز جمعه ای؟ چه کسانی در نماز جمعه خطبه می خوانند؟ مثلا در منچستر نماز جمعه ای با شکوه با حضور خطیبی که از ترکیه دعوت شده است، برگزار می شود که با یک نگاه افراطی و تفسیر خرافی که از قرآن و متون دینی دارد به ایراد خطبه مشغول است.
وی ادامه داد: درشهر های مختلفی چون لیورپول، گلاسکو، اسکاتلند و ... نماز جمعه های با شکوهی برگزار می شود، اما خطبایی که دعوت می شوند دارای نگاه های افراطی هستند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: مراکز شیعی در غرب دست افرادی است که نگاه افراطی به اسلام و تشیع دارند که امروزه بانام فرقه شیرازی ها از آن یاد می کنند و علت آن این است که اینها در مراکز اسلامی رشد کرده اند که انگلستان موسس آن است.
وی افزود: برای مثال، پس از سقوط صدام، تونی بلر اعلام کرد که تصمیم دارد یک مرکز اسلامی در لندن تاسیس کند، که البته همین کار را هم انجام داد، و شما می بینید، همانطور که بابیت و بهایت توسط انگستان به وجود آمدند، سلفی ها نیز از دل همین مدرسه اسلامی به وجود آمدند.
مختاری تاکید کرد: در کالجی که تونی بلر تاسیس کرد و دانشجویان و اساتید از ملیت های مختلف برای تحصیل و تدریس در دانشگاه دعوت شدند، فارغ التحصیلانی خارج شدند که اکنون بخشی از سلفی ها یا داعشیان را تشکیل می دهند.
وی تاکید کرد: پیدایش گروه سلفی معلول وجود اندیشه های خرافی دورن مذهب شیعه است و غرب با نمایش گروه داعش به عنوان گروهی شیعی و کمک ماهواره ای توانسته ذهنیت جوامع را نسبت به اسلام مخدوش کند.
مختاری افزود: قمه زنی که امروز در غرب به عنوان نماد عاشورا ترویج می شود، محصول همین مراکز اسلامی لندنی است که انحراف در عاشورا ایجاد شده است و به عنوان نماد خشونت و خونریزی، علیه شیعیان تبلیغ می شودد.