بررسی عملکرد مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) نشان می‌دهد حمایت از عناصر موهن و حیف و میل بیت المال در حال تبدیل شدن به یک رویه در این مجموعه است، مؤسسه‌ای که خود را از حسابرسی و یا پاسخگویی مصون می‌داند.

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو،‌ سازنده‌ی فیلم موهن به امام دبیر جشنواره روح الله شد! این آخرین شاهکار مؤسسه تنظم و نشر آثار امام خمینی‌ره است، موسسه‌ای که قرار بود به حفظ و حراست از آثار و اندیشه‌های بنیان‌گذار انقلاب بپردازد، اما این روزها و در کمال تعجب مأمن کسانی شده که نه تنها کمترین سنخیتی با تفکرات پیر جماران ندارند، که علناً زبان به وهن و تحریف آن بزرگوار گشودند. انتخاب این فرد، تازه‌ترین اقدام مؤسسه برای تکمیل کلکسیون «آنتی‌امام‌ پروری» است.  

در ادامه مطلب همراه سایت خبری دانشجو ایران باشید

 

 

آنتی‌امام نه چندان محترم!

«یک خانواده محترم» شاید مشهورترین فیلمی باشد که «محمد آفریده» در مقام تهیه‌کننده در پشت صحنه‌ی آن حضور داشته است. شُهرتی که مدیون توهین‌های بی‌سابقه‌ی آن به رزمندگان دفاع مقدس، خانواده‌های شهدا و شخص حضرت امام خمینی‌ره است.  تمامی پلان‌های منفی فیلم منقوش به تصویر امام است؛ به عنوان نمونه در آن، پدرشهید که نماد مرد مذهبی است، انسانی به شدت ریاکار محتکر نمایش داده می‌شود. وی کودکانش را تا سرحد جنون می‌زند. در یکی از پلان‌ها وقتی چندین دقیقه بچه‌هایش را کتک زده یک‌باره تصویر به صورت امام کات می‌خورد! امام می‌گوید: «تاریخ اسلام به یاد ندارد که ملتی این‌طور عاشق جنگ باشند!» سپس فیلم کات می‌خورد به صورت مرد که محو تماشای امام است!!

 

 

این فیلم در سال ۱۳۹۰ و با حمایت مرکز سیمافیلم ساخته شد، اما مدیران آن از بیم حواشی اکرانش در جشنواره فیلم کَن به نحو شتابزده‌ای مشارکت در ساخت آن را از بیخ و بُن منکر شدند. با این همه نمایش محدود فیلم در یکی از بخش‌های جانبی فستیوال کن، حسابی سر و صدا به پا کرد و با حواشی فراوانی همراه شد. بسیاری از منتقدین و فیلمسازان ایرانی حاضر در جشنواره، به انتقاد از آن پرداختند. اما این تمام ماجرا نبود، تبعات ساخت این فیلم موهن رییس وقت سازمان صدا و سیما را به مجلس کشاند، رییس سیمافیلم را از کار بی کار کرد و سازمان سینمایی را به شکایت از عوامل سازنده‌ی آن واداشت. شکایتی که البته آفریده در تازه‌ترین گفتگو با یک خبرگزاری دولتی، پرونده‌ی آن را مختومه می‌داند و به سبک «بر گذشته صلوات!» از حضور خود در قامت دبیر جشنواره دفاع می‌کند.

 

 

با این همه «یک خانواده محترم» تنها اثر موهن آفریده نیست، وی که سال‌های طولانی عهده‌دار مسؤلیت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود، در همه‌ی روزهای مدیریتش با پشتیبانی و حمایت از ساخت آثار ضدفرهنگی و ضدایرانی نشان داد کمترین اعتنایی به خط امام و اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی ندارد. همراهی در تولید آثاری همچون فیلم سینمایی «نزدیک‌تر از آشنا»، مستند «هفت زن فیلمساز نابینا»، «تهران انار ندارد»، فیلم کوتاه «آرایشگر بغداد»، مستند «خاطرات نی‌آوران» و حمایت همه‌جانبه از مستند «چنارستان» که سراسر در تحسین و تمجید از دوران پهلوی بود بخشی از کارنامه پر اشکال محمد آفریده در حوزه تصویر است.

 

مرور آثار و مستندات ضدفرهنگی و بعضاً مبتذلی که با پشتیبانی تمام‌قد آفریده و با بذل و بخشش بی حساب بیت‌المال ساخته شدند، عرق شرم را بر پیشانی هر آزادمردی می‌نشاند. بررسی این رزومه‌ی سیاه نشان می‌دهد «آفریده» خلف صالح شیرخَر خورده‌هایِ دکل‌دُزد در وزارت ارشاد بود.

 

در حاشیه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌ره

طنز تلخ ماجرا اما سپردن مسؤلیت چنین جشنواره ای به مردی است که در تمام سال‌های فعالیت خود نشان داده کمترین تعهد و اعتقادی به خط امام و آثار و ارزش‌های به جا مانده از ایشان ندارد. معلوم نیست شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌ی فیلم کوتاه روح الله با چه توجیهی وی را به عنوان سکان‌دار این مجموعه برگزیده‌اند؟

 

مع الاسف بررسی عملکرد مؤسسه حفظ و نشر آثار امام در سال‌های اخیر نشان می‌دهد حمایت از عناصر موهن و حیف و میل بیت المال در حال تبدیل شدن به یک رویه در این مجموعه است، مؤسسه‌ای که با انتساب به بیت بنیان‌گذار فقید انقلاب اسلامی و با سوءاستفاده از بِرند آن بزرگوار، خود را از حسابرسی و یا پاسخگویی مصون می‌داند. مؤسسه نشر آثار، نهادی است به شدت غیرپاسخگو که بررسی خروجی‌های آن نشان می‌دهد تولیدات این مجموعه سنخیت چندانی با نام و نشان آن نداشته و آبی به آسیاب انقلاب اسلامی نمی‌ریزد.

 

«فرزند صبح» یکی از این تولیدات است، فیلمی که قرار بود درباره‌ی زندگی امام و مبارزات انقلابی ایشان در روزهای پانزده خرداد بپردازد، اما با وجود شروع کار از مهرماه ۸۳ و هزینه‌کرد میلیاردها تومان از بیت‌المال برای ساخت آن، همچنان از سرنوشت آن اطلاع دقیقی در دست نیست! بهروز افخمی کارگردان فیلم در آستانه‌ی جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۸۹ در نامه‌ای خطاب به دبیر جشنواره، هر گونه دخالت خود را در جریان ساخت یا حتی نظارت این فیلم را تکذیب کرد؛ تا شاهکار موسسه حفظ آثار در دور ریختن بیت‌المال تکمیل شود!    

 

 

همچنان روشن نیست خروجی قابل دفاع بودجه‌ی بالغ بر ۵۳ میلیارد تومانی مؤسسه صرف چه کاری می‌شود؟! در بودجه امسال این رقم در دو بخش کلی تفکیک شده، که ۴۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مستقیماً برای موسسه و بیش از ۵ میلیارد تومان نیز برای پژوهشکده امام(ره) که زیرمجموعه موسسه فعالیت دارد، در نظر گرفته شده است.

 

 برای حمایت از پرتال امام خمینی، رقم ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان لحاظ شده که با توجه به تولید محتوای اندک این پرتال، جالب توجه است. هرچند به نظر می‌رسد این رقم مجموع بودجه‌ی این پورتال و سایت «جماران» باشد، سایتی که عملاً به تریبونی برای فتنه‌گران و حمایت از کسانی شده که کمترین اعتنایی به راه و رسم امام بزرگوار ما ندارند.

 

 

«جماران»، «فرزند صبح» و حمایت از فیلم‌سازان موهن؛ به نظر نمی‌رسد این مؤسسه خروجی دندان‌گیر فرهنگی دیگری داشته باشد. هم‌چنان معلوم نیست میلیاردها تومان پول بی‌زبان مردم که تحت عناوین مختلف بودجه‌های فرهنگی به جیب مسؤلان این مجموعه می‌رود، با چه توجیهی در اختیار جریانات و افرادی قرار می‌گیرد که نه تنها کمترین تلاشی برای حفظ و حراست از راه و تفکرات امام بزرگوار نمی‌کنند، بلکه مساعی خود را در جهت قلب و تحریف وی به کار بستند. عملکرد مغرضانه و سیاسی‌کاری‌ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌ره، موجبات نگرانی افکارعمومی و دل‌بستگان امام راحل را فراهم آورده است. ریخت و پاش بیت‌المال و تولید آثار ضعیف و بعضاً مغایر با ارزش‌های انقلاب اسلامی صدای بسیاری از دلسوزان فرهنگی و متولیان امر را درآورده است.

 

معلوم نیست خمینی کوچک که بعد از ارتحال حاج سید احمد یادگار امامره ، به عنوان تولیت این مؤسسه شناخته می‌شود، چقدر از عملکرد عناصر تحت امر خود آگاه است؟ روشن نیست آیا سید حسن خمینی فیلم «یک خانواده محترم» را دیده که امروز و در برابر انتصاب وی به عنوان دبیر جشنواره روح الله سکوت اختیار کرده است؟ حساسیت‌ها در خصوص عملکرد ایشان به ویژه این روزها که بحث‌های مربوط به کاندیداتوری‌اش در انتخابات داغ شده، افزایش یافته است. نگاه‌ها به سمت خمینی کوچک است!