وقتی رخ داد که در عین قوت، دشمن را ضعیف فرض کردیم در حالی که ضعیف ترین دشمن، دشمنی است که عداوتش را آشکارا نشان می دهد و فتنه ها تکرار خواهند شد، اگر  نگیریم. (1)

شیطان ولیّ و صاحب فتنه است و با هر تدبیری سعی می‌کند به هدف خود یعنی غلبه بر حق برسد. باطل برای غلبه بر حق و حق نشان دادن خود، اصل رخداد و حقیقت را به گونه‌ای تغییر می‌دهد و تفسیر می کند که به منافع خود برسد.
 بزرگترین فتنه است و مدتهاست خواص و در پی آنها عوام با تمام قوت سعی می کنند فتنه سال 88 را یک اتفاق عادی و نوعی اختلاف و تفرقه بین دو یا چند طیف سیاسی و عقیدتی معنا کنند. تا جایی که می‌گویند «بگذریم اگر اشکال و گناهی بوده، دامن نزنیم به تفرقه ...» (2)

باید از فتنه‌های تاریخ عبرت گرفت. وقتی فتنه احزاب، فتنه سقیفه، فتنه جمل، فتنه صفین، فتنه جنگ معاویه با امام حسن مجتبی (علیه السلام)، فتنه عایشه در دفن امام حسن (علیه السلام) و ... از اذهان فراموش شد و بر منابر به گونه دیگر تفسیر شدند، حادثه کربلا را نیز رقم زدند اما یاد و خاطره آن حادثه زنده نگه داشته شد و حضرت امام سجاد و حضرت زینب (سلام الله علیهما) مقابل فتنه انحراف از حقیقت واقعه کربلا توسط یزید و یزیدیان ایستادند و روشنگری کردند.

تمام فتنه‌ها شبیه یکدیگرند و همیشه عده ای در جامعه هستند که  بودن فضا را بر نمی‌تابند و از آن ناراحت هستند چرا که فقط در فضای غبارآلود است که می توانند به مقاصد و منافع خود نزدیک شوند. لذا با لفّاظی، رفتار و شعارها سعی می کنند حادثه های فتنه گون را عادی جلوه دهند و در مقام دوستدار حق از باطل حمایت کنند.

فتنه معنایش این است که یک عده‌ای بیایند با ظاهرِ دوست و باطنِ دشمن وارد اجتماعی شوند، فضا را غبارآلود کنند؛ در این فضای غبارآلود، چهره‌ی خود را پنهان کنند، وارد میدان شوند و ضربه بزنند. اینکه امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود:  یک تکه حق، یک تکه باطل را می‌گیرد، اینها را با هم مخلوط می‌کند، در کنار هم می‌گذارد؛ «فحینئذ یشتبه الحقّ علی اولیائه»؛ آن وقت کسانی که دنبال حقند، آنها هم بر ایشان امر مشتبه می‌شود... فتنه این است. (3)


دیگر فتنه ها را  


 
(1) حدیث شریف :آفة القوی، استضعاف الخصم ... ـ امیرالمومنین (علیه السلام) غرر الحکم ـ 136 و حدیث شریف اضعف الأعداء کیدا، من اظهر عداوته ... ـ امام حسن عسکری (علیه السلام ) ـ بحار الانوار 78 ، 377
(2) حسن روحانی ـ 30 مهر 1393
(3) رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) ـ 29/10/88



         
http://www.afsaran.ir/link/787395