زنجیره تکذیب‌ها برای ادعای اجتهاد سیدحسن خمینی

عاقبت تایید تلگرامی اجتهاد

علامه می‌آید

در حالی که مسئولین مختلف شورای‌نگهبان و فقهای آن بارها اعلام کردند افرادی که تا کنون و در دوره‌های اخیر انتخابات خبرگان اجتهادشان توسط فقهای این شورا تایید نشده باید در آزمون شرکت کنند؛ جریان رسانه‌ای-سیاسی حامی سیدحسن‌خمینی از همان ابتدای ورود او به انتخابات به روش‌های مختلف کوشید او را «مجتهدی‌مسلم» و «علامه‌ای برجسته» معرفی کند که نیازی به حضور در آزمون اجتهاد ندارد و به خاطر تاییدات علما، اجتهادش توسط شورای‌نگهبان تایید خواهد شد.

 در ادامه مطلب همراه سایت خبری دانشجو ایران باشید   

موج رسانه‌ای تبلیغاتی و خبرسازی‌ها در فازهای مختلف آغاز شد. بخشی از این جریان مشغول تعریف و تمجیدهای اغراق‌آمیز از جایگاه فقهی سیدحسن و تداوم علامه‌تراشی شدند. برخی دیگر در گزارش‌ها و مصاحبه‌ها می‌کوشیدند «برگزاری آزمون اجتهاد توسط فقهای شورای نگهبان» را زیرسوال ببرند و مخدوش جلوه دهند. به موازات این موج رسانه‌ای برخی چهره‌ها نیز می‌کوشیدند با فشار بر فقهای شورای‌نگهبان؛ یا تایید اجتهادش را از شورای نگهبان بگیرند و یا مدل جایگزینی برای حضور او در آزمون اجتهاد بیابند.

 

 انتشار خبر نقل قول آیت‌الله مومن مبنی بر «مجتهدبودن سیدحسن و عدم نیاز به حضور در آزمون اجتهاد» محصول این فشارها و خبرسازی‌ها بود که بلافاصله توسط دفتر آیت‌الله مومن تکذیب شد.

 

دعوت نکردند نیامدیم!

بازی سیاسی-رسانه‌ای این جریان با عدم حضور سیدحسن خمینی در آزمون خبرگان؛ وارد فاز جدیدی شد. محورجدید این حاشیه‌سازی «عدم دعوت برای شرکت در آزمون» بود. رسانه‌های زنجیره‌ای حامی سیدحسن خمینی با انتشار تصویری از حضور او در ساعات برگزاری آزمون در کلاس درس حوزه خبر دادند. علی خمینی برادر او هم یک روز قبل اعلام کرده بود هیچ دعوتنامه رسمی و یا پیامکی برای حضور سید حسن خمینی ارسال نشده است.

 

این در حالی بود که شورای‌نگهبان مبنای حضور افراد در آزمون را بیانیه ۱۰ دی‌ماه  این شورا -و نه دعوتنامه شخصی معرفی- کرده بود. ره‌پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در همین روز اعلام کرده بود: «شورای نگهبان تاریخ برگزاری آزمون و اینکه چه افرادی می‌توانند در آزمون حضور داشته باشند را مکررا از طریق رسانه‌ها اعلام کرده بود، اما برای اطمینان بیشتر از طریق سامانه پیام کوتاه داوطلبان برای حضور در آزمون علمی ۱۵ دی ماه دعوت شدند.»

 

 

تاییدیه های دروغ برای اجتهاد

در واقع پس از عدم شرکت سیدحسن خمینی در آزمون اجتهاد شورای نگهبان برای مجلس خبرگان، چندرسانه طرفدار وی تلاش کردند تا مسیر دیگری برای احراز صلاحیت سیدحسن خمینی دنبال کنند.

 

در پی شرکت نکردن حسن خمینی و چندتن دیگر در آزمون اجتهاد خبرگان ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد، شرکت نکردن در آزمون علمی خبرگان رهبری، انصراف از کاندیداتوری تلقی نمی‌شود، ممکن است داوطلبی بگوید «بنده بدون نیاز به شرکت در آزمون علمی، مجتهدم»، اما اگر داوطلبی آزمون نداده باشد، در واقع در این شرایط ابزاری برای تأیید شرط علمی آنها در اختیار فقهای شورای نگهبان نیست و ممکن است منتهی به عدم احراز صلاحیت آن داوطلب شود.

 

پس از این اظهار نظر شورای نگهبان چندرسانه معدود و کانال تلگرامی طرفدار سیدحسن دست به دروغ پردازی عجیبی زدند. ابتدا خبر تایید اجتهاد او توسط «تعدادی از مراجع از جمله آیت الله سیستانی، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله شبیری زنجانی» منتشر شد. این مساله با واکنش دفتر آیت‌الله سیستانی در قم مواجه شد. دفتر آیت الله سیستانی در قم، خبر تایید اجتهاد سید حسن خمینی توسط آیت الله سیستانی را تکذیب کرد و آن را شایعه سازی و بی اعتبار عنوان کرد.

 

کانال تلگرامی سیدحسن خمینی در ادامه خبر تایید اجتهاد سید حسن خمینی توسط علمای شناخته شده و غیرشناخته شده ای را منتشر کرد. این خبر با عنوان «موج حمایت حوزوی از سیدحسن خمینی»، قابل احراز بودن صلاحیت علمی حاج سید حسن خمینی را به «مراجعه به کتابها و فایل های صوتی ایشان» حواله می داد.

 

موج تکذیبیه ها

در ادامه اما این دروغ پردازی نیز به زودی نتیجه عکس داد و بیانیه های تکذیب به سرعت منتشر شد. دفتر آیت‌الله علوی گرگانی  بیانیه می دهد. در بخشی از تکذیبیه دفتر ایت الله علوی گرگانی آمده است: «بسمه تعالی با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و با توجه به پخش اخباری مبنی بر تأیید معظم له نسبت به برخی کاندیداها اعلام می گردد. علیرغم احترام به تمام کاندیداهای محترم مخصوصا روحانیون و فضلای حوزه های علمیه سراسر کشور و بالاخص مدرسین حوزه علمیه قم، معظم له نسبت به رد یا تأیید هیچ یک از نامزدهای محترم اظهار نظری نکرده و نخواهند کرد و همانند دوره های گذشته در این امور اظهار نظر نمیکنند لذا هر گونه اخباری در این خصوص مقرون به صحت نمی باشد و انتسابهای داده شده در برخی سایتها صحیح نیست.»

 

آیت‌الله سیفی مازندرانی نیز در بیانیه‌ای خبر منسوب به خود را اینگونه تکذیب کرد.

آیت‌الله دیباجی اصفهانی نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار مجله حریم امام(ره) درباره اجتهاد حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی اعلام کرد:«ضمن احترام به ایشان که از منسوبین بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) هستند، تایید صلاحیت ایشان طبق قانون اساسی بر عهده فقهای محترم شورای نگهبان است.»

 

تکذیب ها اما ادامه داشت. دفتر آیت الله دکتر احمد بهشتی در روز ۲۱ دی ماه ۱۳۹۴ پیرامون خبری که به نقل از ایشان پیرامون اجتهاد حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در رسانه ها منتشر شد  اعلام  کرد: «در مورد اجتهاد اشخاصی که برای مجلس خبرگان ثبت نام کرده اند نظر شورای محترم نگهبان مطاع و متبع است»

 

آیت الله ممدوحی نیز با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر تأیید صلاحیت علمی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی از سوی خود، ضمن تکذیب این خبر گفت: «بنده هیچ وقت این کار را نکرده‌ام و این تحریف است. بنده گفته‌ام هر کسی بخواهد اجتهاد فردی را تشخیص دهد، باید یا از وی امتحان بگیرند و یا نوشته‌هایش را کسانی که اهل این کار هستند، دیده و تأیید کنند.»

 

پاک کردن صورت مساله!

پس از تکذیب گسترده لیست جعلی علمای تایید کننده اجتهاد سید حسن خمینی، که توسط رسانه های نزدیک به وی در رسانه های مجازی منتشر شد، کانال تلگرام سید حسن خمینی با عقب نشینی از لیست مذکور اعلام کرد که سوال مطرح شده از علمای مذکور درباره نحوه تایید اجتهاد به شیوه ای غیر از شیوه مورد نظر شورای نگهبان بوده است و اساسا درباره تایید اجتهاد سید حسن خمینی از علمای مذکور سوالی پرسیده نشده است. (!)

 

 جریان رسانه ای حامی سید حسن در یک عقب نشینی رسانه ای کوشید این مطلب را خبرسازی رسانه‌های مخالف بیت امام معرفی کنند! این در حالی است که کانال تلگرامی سیدحسن خمینی مطلبی همراه با تصویر ۱۰نفر از علما و با تیتر «موج حمایت حوزوی از سیدحسن خمینی» منتشر کرد که منجر به روانه شدن سیل تکذیبیه ها از سوی علما گردید.

 

گفتنی است اکنون مطلب و تصویر ««موج حمایت حوزوی از سیدحسن خمینی» که آغاز جریان‌سازی رسانه‌ای استقبال علما از اجتهاد حسن خمینی بود از کانال تلگرام حسن خمینی حذف شده است!

 

 

حرف آخر آیت‌الله یزدی درباره تاییدیه‌های اجتهاد

 اما حرف آخر را سه شنبه گذشته آیت‌الله یزدی رئیس مجلس خبرگان  در سخنانی درباره جوسازی‌های اخیر درباره تاییدیه‌های اجتهاد زد و گفت: « با کمال احترامی که برای همگان بویژه بزرگان قائل هستیم، تاکید می کنیم این که فلان مرجع یا فلان مجتهد بگوید فلانی مجتهد است، این عتبار قانونی ندارد، هرچند محترم است و نمی شود به این دلیل که یک نفر کسی را تایید کرده قانون را کنار گذاشت.»

 

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: «با صراحت عرض می کنم، فقهای شورای نگهبان غیر از قانون هیچ چیز دیگر را قبول ندارند، اجازه اجتهاد برای امور حسبیه و شرعیه خوب است و نباید اجازه داد خارج از چارچوب قانون نکته ای گفته شود.»

 

 

 

 

 

پاسخ کوچک زاده به تایید تلگرامی اجتهاد سیدحسن، با استناد به سخن امام خمینی

امام خمینی: قانون ملاک عمل است، نه نظر صاحب نظران

دکتر مهدی کوچک زاده در واکنش به تصویر فوق، در کانال تلگرام خود نوشت: «سید حسن آقای خمینی در کانال تلگرام تحت نامشان تصویری منتشر کرده اند از تعدادی از روحانیون که  ذیل آن نوشته شده : "موج حمایت حوزوی از سید حسن خمینی" تصویر پست بعدی و در نوشته دیگری با ذکر اسامی تعدادی از روحانیون از قول آنها نقل کرده اند که : "صلاحیت علمی حاج سید حسن خمینی با مراجعه به کتب و فایلهای صوتی ایشان قابل احراز است" نظر به اینکه از سوی بسیاری از رسانه ها اعم از ارادتمندان و خصوصا بسیاری غیرارادتمندان و بلکه دشمنان امام رضوان الله علیه، نامزدی سیدحسن آقا به عنوان نامزدی امام خمینی !!! و یا تنها وارث راه و رسم امام !!! مطرح و تبلیغ می شود فکر کردم بدنیست نظر امام در باره نسبت  اظهار نظر علما و روحانیون و قانون لازم الاجرا مشخص شود ، امام رضوان الله علیه در این باره می فرمایند: " اشکال ندارد که نظر علما و صاحبنظران اسلامی که انحرافی ندارند در روزنامه‌ها مطرح بشود. امّا باید به این امر توجه داشت که آنچه مورد عمل باید قرار گیرد و به عنوان ضابطه در جمهوری اسلامی درآید، قوانینی است که از مجلس می‌گذرد و مورد تأیید و تصویب شورای نگهبان قرار گرفته است. باید مرز بین صاحبنظران و قوانین لازم الاجرا، در جامعه مشخص شود."»

منبع : هفته نامه نه دی شماره 216