مسعود مرواری معاون فرهنگی بسیج دانشجویی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو بیان کرد: دور پایانی ارودهای جهادی تابستان سه روز است که در شهرستان اسفراین و بخش زرق آباد آغاز شده است.

 

وی افزود: با توجه به اینکه این منطقه کویری است در فصل گرم سال پشه های سالک در آن افزایش می یابند که جزو خطرناک ترین حشرات به شمار می روند.

 

در ادامه مطلب همراه دانشجو ایران باشید

مرواری با اشاره به اینکه این نیش این پشه باعث ایجاد زخم بزرگ و ماندگار بر ناحیه گزیده شده می شود، گفت: همه مردم این منطقه علائمی از سالک دارند و اکثرا در بچگی دچار این عارضه می شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: روز اول حضور در منطقه وقتی که متوجه وجود پشه های سالک شدیم قصد داشتیم که اردو را به طور کامل لغو کنیم اما دانشجویان با اصرار فراوان مانع از این موضوع شدند.

 

این فعال اردوی جهادی گفت: آنها با مشاهده محرومیت ها و رنج هایی که مردم این منطقه در حوزه فرهنگی و بهداشتی می برند حاضر نشدند آنها را تنها بگذارند و سخت مشغول خدمت رسانی و محرومیت زدایی شدند.

 

وی با بیان اینکه تلاش کردیم محلی را در روستا جهت اسکان دانشجویان انتخاب کنیم که از آسیب این پشه ها در امان باشند، گفت: به همه توصیه کردیم شدیدا مراقب خود باشند.

 

وی تصریح کرد: در این اردو 30 نفر خواهر و 10 نفر برادر حضور دارند و علاوه بر فعالیت های فرهنگی تمرکز خود را روی شناسایی بیماران مختلف و عوامل بیماری زا گذاشته اند.

 

مسعود مرواری با بیان اینکه این دانشجویان از دانشگاههای علوم پزشکی، اشراق، آزاد، علمی کاربردی و دیگر دانشگاههای بجنورد هستند، گفت: دانشجویان علوم پزشکی از رشته های پزشکی و پرستاری در این مرحله مشغول ویزیت بیماران هستند.

 

وی افزود: پس از تکمیل ویزیت ها و رصد اوضاع بهداشتی و بیماری ها، پزشکان متخصص از دانشگاه علوم پزشکی اوایل هفته آینده وارد منطقه می شوند تا به درمان بیماران به صورت رایگان بپردازند.

 

معاون فرهنگی بسیج دانشجویی خراسان شمالی با اشاره به اینکه دانشجویان هر روز یک موضوع را نیز محور پژوهش خود در منطقه قرار می دهند، گفت: مسائلی نظیر سرشماری افراد، منبع و سطح درامد آنان و ظرفیت های اقتصادی موجود در آنجا از این جمله است.

 

وی در خصوص مهمترین مشکلاتی که مردم روستاهای علی آباد، کلاته رضا و کلاته بزرگ و مهدی آباد واقع در حوزه این اردوی جهادی با آن مواجه اند، اظهار کرد: آب شرب از اساسی ترین مشکلات است.

 

این فعال جهادگر ادامه داد: بیماری های پوستی و بهداشت عمومی و نیز کاهش درامد های کشاورزی و دامداری به خاطر خشکسالی دیگر مشکلات مردم منطقه است.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه نسبت به اردوی جهادی چند سال پیش که به اینجا آمده بودیم رشد جمعیت کاهش یافته است، گفت: مشاورانی در این خصوص به ما اضافه می شوند تا به مسئله بپردازند.

گفتنی است این اردو تا 5 روز دیگر ادامه دارد و حضور این جهادگران عطر امید و زندگی را در دل محرومین منطقه پراکنده است.

 

دانشجو +