«نفوذ» این بار کودکان و نوجوانان کشور را هدف قرار داده است تا نرم نرم و در طول سالیان متمادی نسل جدید ایرانی با فرهنگ و ریشههای خود بیگانه و تاریخ یک بار دیگر تکرار شود یعنی نسلی از ایرانیان تربیت شوند که به غربزدگی خود میبالند.
به گزارش دانشجو ایران ، وقتی صحبت از «نفوذ» میشود، این موضوع و روشهای آن برای بسیاری از شهروندان جامعه ناشناخته است اما واقعیتی که در کشور در حال وقوع است و در گیرودار مسائل اقتصادی و سیاسی کمتر ذهن مردم و مسئولان را به خود جلب کرده، «پروژه نفوذ فرهنگی» است.
رهبر معظم انقلاب، آذر سال گذشته در دیدار فرماندهان گردانهای بسیج فرمودند: «نفوذ جریانی، یعنی شبکهسازی در داخل ملّت؛ بهوسیله پول که نقش پول و نقش امور اقتصادی اینجا روشن میشود.
عمدهترین وسیله دو چیز [است]؛ یکی پول، یکی هم جاذبههای جنسی. افراد را جذب کنند، دور هم جمع کنند. یک هدف جعلی و دروغین مطرح کنند و افراد مؤثر را، افرادی که میتوانند در جامعه اثرگذار باشند، بکشانند به آن سمت مورد نظر خودشان.
آن سمت مورد نظر چیست؟ آن عبارت است از تغییر باورها، تغییر آرمانها، تغییر نگاهها، تغییر سبک زندگی؛ کاری کنند که این شخصی که مورد نفوذ قرار گرفته است، تحت تأثیر نفوذ قرار گرفته، همان چیزی را فکر کند که آن آمریکایی فکر میکند؛
یعنی کاری کنند که شما همانجوری نگاه کنی به مسئله که یک آمریکایی نگاه میکند ــ البتّه یک سیاستمدار آمریکایی، به مردم آمریکا کاری ندارد ــ همانجوری تشخیص بدهی که آن مأمور عالیرتبه سیا تشخیص میدهد؛
در نتیجه همان چیزی را بخواهی که او میخواهد، بنابراین خیال او آسوده است؛ بدون اینکه لازم باشد خودش را به خطر بیندازد و وارد عرصه بشود، شما برای او داری کار میکنی؛ هدف نفوذ این است».
یکی از تهدیدات اصلی در پروژه نفوذ، نفوذ فرهنگی است بهگونهای که دشمن با سیاستگذاریهای متعدد، نرم نرم و در طول سالیان متمادی، نسل جدید ایرانیان را مطابق با فرهنگ و خواسته خود تربیت میکند
و اینگونه میشود که نوجوان و جوان ایرانی دیگر به فرهنگ و ارزشهای ملی خود افتخار نمیکند و تمام آمال و آرزوهایش در غرب خلاصه میشود؛ تحصیل در غرب و سکونت در کشورهای غربی منتهای آرزوهایش است.
نفوذ فرهنگی آنگاه معنا مییابد که پدر و مادر از همان سنین پایین حتی قبل از دبستان، فرزند خردسال خود را برای فراگیری زبان به مؤسسات مختلف میفرستند و گاه با صرف هزینههای کلان، فرزندشان را در دورههای آموزشی سفارتخانه یکی از کشورهای غربی ثبتنام میکنند
و از اینکه او هر روز بهتر از قبل زبان انگلیسی، آلمانی یا فرانسه را حتی بهتر از زبان فارسی صحبت میکند به خود میبالند و از همین سنین کودکی در این اندیشه هستند تا فرزندشان را برای ادامه تحصیل به یکی از کشورهای غربی بفرستند.
پروژه نفوذ فرهنگی این بار کودکان و نوجوانان ایرانی را هدف قرار داده است بهگونهای که سفارتخانههای برخی کشورهای خارجی در ایران برای کودکان کشور از سن 4سالگی ویژهبرنامههای آموزشی مختلفی دارند که در صدر آنها آموزش زبان است البته میتوان به آموزشهای دیگری همچون آموزش موسیقی و آموزشهای هنری دیگر اشاره کرد.
با مراجعه به سایت یکی از مؤسسات آموزش زبان مشاهده میکنیم که این مؤسسه آموزش زبان انگلیسی بهسبک سیستم آموزشی کانادا را ویژه کودکان 4 سال به بالای ایرانی ارائه میدهد.
این مؤسسه برای این گروه سنی کتابهایی را در نظر گرفته که مطابق با سیستم بریتانیایی British Accent است؛ در حقیقت از همان سنین پایین بهجای اینکه کودک با فرهنگ و ادبیات خود آشنا شود با مفاهیم و متون انگلیسی آن هم بهروش سیستم بریتانیایی آشنا میشود.
در ذیل مستنداتی را از برنامههای آموزشی سفارتخانه کشورهای مختلف برای کودکان و نوجوانان ایرانی ارائه کردهایم و نکته عجیب هدفگذاری این سفارتخانهها برای دانشآموزان ایرانی است.
دیدار نماینده سازمان ملل با دانشآموزان مدرسهای در تهران
عکس دیدار با دانشآموزان مدرسهای در تهران در صفحه اینستاگرام گری لوییس نماینده سازمان ملل در ایران
این تصویر در صفحه اینستاگرام سفارت انگلیس بارگذاری شده است که از حضور یکی از اعضا در یکی از مدارس کشور خبر میدهد.
توزیع جزوات آموزشی سازمان ملل در میان کودکان و نوجوانان ایرانی
موضوعی که در تصاویر فوق عجیب است، ارتباطگیری نماینده سازمان ملل با مدارس و دانشآموزان کشور است که به نظر میرسد این موضوع خارج از عرف دیپلماتیک باشد.
ساختمان مرکز آموزش زبان سفارت آلمان در بهمن 93 با حضور سفیر آلمان و نایبرییس مجلس آلمان در تهران افتتاح شد.
حضور سفیر آلمان در جمع نوجوانان ایرانی شرکت کننده در کلاسهای زبان سفارت آلمان.
فعالیتهای انجمن فرهنگی اتریش در کشور
سفارت ساحل عاج در تهران بخش فرهنگی دارد و فعالیت متعددی در آموزش زبان و موسیقی برای کودکان و نوجوانان ایرانی دارد.
اغلب سفارتخانههای کشورهای خارجی با هدف آشنایی کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی با فرهنگ و زبان این کشور برنامههای آموزشی خود را اجرا میکنند و نکته جالب این است که نماینده سازمان ملل نیز با دانشآموزان ایرانی دیدار میکند.
اگرچه ایران نیز در سایر کشورها خانههای فرهنگ بهمنظور ترویج زبان فارسی دارد اما فعالیت کشورهای خارجی برای دانشآموزان ایرانی عجیب است و نهادهای مسئول باید در این رابطه حساسیت لازم را به خرج دهند اما متأسفانه توجه چندانی به این موضوع نمیشود.
منبع : تسنیم نیوز
راه آسان تر برای دریافت مطالب ؛ عضو کانال سروش دانشجو ایران شوید :
https://soroush-app.me/channel/channel_14664178407195_lsmdauda7g