سال‌ها پیش وبسایت نارنجی با هدف پوشش اخبار حوزه تکنولوژی شروع به کار کرد. در کنار این سایت دو سایت دیگر نگهبان با موضوع آموزش‌های امنیتی و همچنین نردبان با موضوع آموزش‌های طراحی و برنامه‌نویسی فعالیت می‌کردند. سال ۹۲ تعدادی از نویسندگان این سایت‌ها توسط سپاه و با ذکر عنوانین امنیتی دستگیر و هر سه سایت بعد از مدتی از دسترس خارج شدند.

در حال حاضر سایت‌های دیگری چون زومیت و دیجیاتو و … جای این سایت‌ها را در وب ایرانی پر کردند.

 

گذشته از مسائل امنیتی کشور، عمدهٔ تهدید این دست سایت‌ها برای کشور، تزریق سبک زندگی آمریکایی به جوانان کشور است، که عمده مخاطبین این سایت‌ها هستند. این مسئله‌ای است که از طریق هیچ مرجع قانونی قابل پیگیری نیست.

 

بی شک کشورهای غربی در حوزه فناوری از ما جلوتر هستند، ولی سوال این جاست آیا ما در حوزه فناوری هیچ خبر قابل پوششی در کشور خود نداریم که روی خروجی این سایت‌ها قرار بگیرد؟

نگاهی به خروجی این سایت‌ها نشان می‌دهد که اخبار مربوط به کشورمان در مقابل سایر اخبار تقریبا دیده نمی‌شود. عمده اخبار مربوط به کشورمان هم مرتبط با سبک تجارت مطلوب غربی همچون استارت‌آپ ویکند و امثالهم است.

 

اگر از دید مخاطبین این سایت‌ها بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم، کافی است به نظرات کاربران برای اخبار مرتبط با کشور عزیزمان نگاه کنیم. خلاصه بررسی اینجانب در چند سال اخیر از مخاطبین این سایت‌ها این است : آمریکا بهشت فناوری و زندگی است و ایران مخربه‌ای بیش نیست که تمام استعدادهای نخبگان را از بین می‌برد!

البته بنده هیچ وقت قائل به این نیستم که مطلب فوق عکس این موضوع است. ولی مطلب فوق را به هیچ وجه به صورت صد در صدی قبول ندارم و شاهد این مدعا نیز آمار قابل توجه فقر و بیکاری در همین بهشت عاشقان آمریکاست.

 

راهکار مقابله با این نفوذ فرهنگی همانی است که مقام معظم رهبری در توصیه‌های خود در مورد فضای مجازی بیان کردند. یکی از مطالب مدنظر ایشان تولید محتوا غنی و مطابق با ارزش‌های ایرانی_اسلامی است. البته اگر جوانان مومن و انقلابی کشور این مطلب را مدنظر داشته باشند؛ وگرنه بر همان روال سابق فقط در مورد شهدا و انقلاب و … فعالیت خواهند کرد که مخاطبی جزء خودشان ندارد … 

منبع : وبلاگ مهندس اجاقی 

راه آسان تر برای دریافت مطالب ؛ عضو کانال سروش دانشجو ایران شوید :
https://soroush-app.me/channel/channel_14664178407195_lsmdauda7g