⭕️روزه‌داری در فصل گرم و روزهای بلند

 

✅ برخی‌ها این روزها در شبکه‌های اجتماعی این شبهه را مطرح می‌کنند که روزه‌داری در این گرما و در این فصل و با این ساعت‌های طولانی، غیرممکن است که برای بدن ضرر نداشته باشد و به نوعی اشتباه است. خب، متأسفانه برخی از متدینان هم با این جماعت همراه می‌شوند و با اینکه روزه می‌گیرند اما اینگونه استدلال‌ها را برای اشتباه بودن کارشان بیان می‌کنند. در پاسخ به این شبهه باید گفت که اساساً کسانی که توحید، نبوت، معاد، قرآن و اسلام را قبول ندارند، نباید وارد فروع و احکام شوند و اگر قبول دارند، نباید حکم خدا را «اشتباه محض» بخوانند.

 

⬅️ این نحو بیان، حاکی از بغض گوینده است به عبادت خداوند. خداوندی که روزه را برای تمامی امت‌ها و در ماه رمضان برای مسلمانان واجب کرده، نفرموده که روزه برای روزهای کوتاه، خنک و کنار دریاست بلکه فرموده است: هر کس این‌ماه را درک کرد و مریض یا مسافر نبود، روزه بگیرد. خواه روز بلند باشد یا کوتاه، هوا سرد باشد یا گرم، هوای نفس انسان اجازه دهد یا خیر.

اما نکته دوم اینجاست که علما اسلام را دین «لا ضَرَر» معرفی کرده‌اند و به همین دلیل دین ما به هیچ کاری که برای انسان ضرر داشته باشد، حکم نکرده است. خب، حالا تکلیف روزه‌داری در ماه رمضان چه می‌شود؟ در روزه نیز کسی که می‌داند روزه گرفتن برای او ضرر دارد، نباید روزه بگیرد و اگر بگیرد قبول نیست و به وقت بهبود باید قضا کند و کفاره هم بدهد؛ یعنی اگر واقعاً شما به این نتیجه برسید که به دلیل بیماری، روزه در این ماه برایتان ضرر دارد و این نتیجه یک نتیجه کاملاً عقلی است، نه‌تنها روزه گرفتن بر شما واجب نیست بلکه جایز هم نیست.