مکارم

مرجع تقلید شیعیان گفت: الحمدلله بعد از ۲ کنگره جهانی علیه جریان‎های تکفیری که در شهر قم در ۲ سال گذشته برگزار کردیم و علمای بزرگ ۸۰ کشور جهان شرکت کردند به ما خبر رسید که جلب و جذب داعش و امثالهم خیلی کمتر شده است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ این مرجع دینی روز پنجشنبه در پیام تصویری خود به همایش 'جریان‎های تکفیری؛ علل گرایش و راه‏کارهای مقابله' که در تربت جام برپا شده، با بیان اینکه برای تکفیری ها، سنی و شیعه تفاوتی ندارد، افزود: آنها بعضی از کشورهای اسلامی را تبدیل به یک ویرانه کرده‎اند؛ 50 سال هم بخواهند ویرانی‎ها را تعمیر کنند شاید نتوانند. اینها در عراق و یمن و جاهای مختلف آتشی روشن کرده‎اند که دامن مسلمین اعم از شیعه و اهل‎ سنت را گرفته و در عراق بیشترین تخریب و کشته‎ها مربوط به بخش شمال است که همه برادران اهل‎سنت هستند.

 

وی گفت: این خطر در جاهایی هم که آتش روشن نشده، ناامنی ایجاد کرده؛ کشورهایی مانند ترکیه که گاه و بیگاه جنایاتی را آنجا انجام می‎دهند و خطرهایی را برای مردم به وجود آورده‎اند و در بیرون کشورهای اسلامی هم خطر آنها محسوس است، بنابراین یک خطری برای کل بشریت‏‎اند و همه باید دست به دست هم بدهند تا این خطر برطرف شود.

 

این مرجع عالیقدر شیعه افزود: برای مبارزه با تکفیر سه راه هست. یکی راه نظامی، یکی راه سیاسی و یکی راه فرهنگی. راه‎های سیاسی و نظامی بدون راه فرهنگی نتیجه نمی‎دهد. برای اینکه اگر اینها از بین بروند عده دیگری جای آنها می‎آیند. باید طوری جهان اسلام را روشن کرد که این یک انحراف از جهان اسلام است و با روح و جسم اسلام سازگار نیست تا کسی جلب و جذب به این‎گونه افراد نشود.

 

مکارم شیرازی گفت: الحمدلله بعد از 2 کنگره جهانی علیه جریان‎های تکفیری که در شهر قم در 2 سال گذشته برگزار کردیم و علمای بزرگ 80 کشور جهان شرکت کردند به ما خبر رسید که جلب و جذب داعش و امثالهم خیلی کمتر شده است و این یعنی کار فرهنگی، اثر می‎گذارد.

 

وی خطاب به علمای حاضر در این همایش اظهار کرد: بنابراین شما علما و شخصیت‎ها و مسئولین باید دست به دست هم بدهید تا در هر منطقه‎ای خطرات اینها روشن بشود و انحراف و بیگانگی اینها از اسلام و مسلمین روشن بشود.

 

این مرجع دینی از اسلام به عنوان دین رحمت یاد کرد و افزود: ما شبانه روز در نمازهایمان خدا را به عنوان رحمان و رحیم توصیف می‎کنیم و هر کاری که اینها می‎کنند مباین با این است. دین آنها کشتار و خونریزی و تخریب و تخویف است. اسلام این دین نیست.

 

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: یک ضرر مهم دیگر آنها این است که اسلام را در دنیا در نظر عده‎ای بدنام می‎کنند و دشمنان اسلام هم که دلشان می‎خواهد اسلام را مساوی با خشونت معرفی کنند؛ در حالی که اسلام در دنیا در حال پیشروی است و کار اینها جلو پیشروی اسلام را می‎گیرد و ما باید ثابت کنیم که اینها بیگانه از اسلام هستند و بنابراین اسلام آیین رحمت است.

وی تاکید کرد: اخیراً هم این مساله برای غربی‎ها روشن شده است و پاپ به صراحت گفت که این ها (اقدامات تکفیری ها) کاری به حقیقت اسلام ندارد و اسلام دین رحمت است و اینها یک اقلیتی نادان و بی‎خبر و جنایت‎کارند و دیگران هم متوجه شده‎اند و در همایش چچن، علمای اسلام جمع شدند و شیخ الازهر رفت و در آنجا با صراحت گفتند که تکفیری‎ها و حتی وهابیت جزء مذاهب اسلامی نیستند و طرفداران وهابیت ناراحت شدند ولی بالاخره این مطلب بیان شد.

 

این مرجع دینی اظهار امیدواری کرد که با این برنامه‏ها این مساله باز هم دامنه بیشتری پیدا کند و آگاهی بیشتری به مردم داده شود و ان شاء الله برنامه‏های فرهنگی و سیاسی و نظامی دست به دست هم بدهد و ریشه تکفیری‎ها کنده شود و اسلام و مسلمین و بلکه جهان از شر آنها نجات پیدا کنند.

 

همایش جریان های تکفیری، علل گرایش و راهکارهای مقابله پنجشنبه با حضور 300 نفر از علمای شیعه و سنی، اندیشمندان و فرهیختگان خراسان رضوی از شهرستان های تربت جام، تایباد، باخرز، خواف و مشهد در دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام برپا شده است.

 

شهرستان 300 هزار نفری تربت جام با ترکیب جمعیتی شیعه و سنی در 167 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.