دکتر پورابراهیمی

رئیس کمیسیون مجلس گفت: هنوز برای بنده دلیل این اقدام دولت مشخص نیست. بنده صددرصد با اقدام دولت در حذف کارت سوخت مخالفم.

 

به گزارش دانشجو ایران ؛ محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی در گفت­‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره حذف کارت هوشمند سوخت توسط دولت گفت: هنوز برای بنده دلیل این اقدام دولت مشخص نیست. بنده صددرصد با اقدام دولت در حذف کارت سوخت مخالفم.

در طرح کارت سوخت، هزینه‌­های زیاد نرم‌­افزاری و سخت­‌افزاری برای جلوگیری از قاچاق، کنترل و نظارت  بر جزئیات مصرف سوخت شد. درست است که اکنون میزان قاچاق به دلیل افت قیمت نفت کاهش داشته، ولی هر زمان که قیمت جهانی نفت افزایش پیدا کند، قاچاق سوخت هم به عنوان یکی از اصلی­ترین موارد قاچاق دوباره شدت خواهد گرفت.

 

نماینده مردم کرمان گفت: مهمترین ویژگی کارت سوخت، در اختیار دادن اطلاعات برای برنامه ریزی در بخش­های مختلف بود. حذف کارت سوخت، هیچ دلیلی نداشت.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره دلیل دولت مبنی بر «فسادزا بودن و ایجاد رانت» گفت: اتفاقا حذف کارت سوخت فسادآور است. چون حتی اگر کسی کارت سوخت خود را به دیگری بدهد و بنزین فروشی کند، با وجود کارت سوخت می­‌توان فهمید چه کسی چه میزان سهمیه­‌اش را در کدام پمپ بنزین فروخته؟ همه این سوالات با وجود کارت سوخت قابل پاسخگویی است. در واقع، نبود کارت سوخت باعث فساد می شود نه وجودش.

 

وی در پاسخ به سوالی پیرامون نتایج این اقدام دولت گفت: بی­نظمی در مدیریت و مصرف سوخت، افزایش میزان قاچاق سوخت و مورد دیگر که در میان مدت و بلند مدت بسیار تاثیرگذار خواهد بود، عدم اتکا به داده های واقعی برای برنامه­ریزی برای حامل های انرژی در سال‌های آینده و برنامه های آینده است.