مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی دوپهلو گفت: آژانس عدم انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده ایران را تایید می‌کند، ولی نمی‌تواند در مورد عدم وجود فعالیت‌های غیراعلام شده تضمینی ارائه دهد!
 در ادامه مطلب همراه دانشجو ایران باشید

سرویس سیاسی کیهان 

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه نخستین روز نشست شورای حکام آژانس گفت: آژانس عدم انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده ایران را تایید می‌کند، ولی نمی‌تواند در مورد عدم وجود فعالیت‌های غیراعلام شده تضمینی ارائه دهد.
آمانو افزود: در 25 آگوست شورای حکام به آژانس اجازه داده است تا نسبت به راستی‌آزمایی برجام اقدام کند.
وی در ادامه گفت: یکی از مواردی که در برجام آمده است اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران است که یک پارامتر مهم برای تضمین عدم وجود فعالیت‌های غیراعلام شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: در 14 جولای من نقشه راهی را برای تبیین مسائل باقیمانده گذشته و حال راجع به برنامه هسته‌ای ایران با آقای دکتر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امضا کردم و ایران براساس آن، توضیحات مکتوبی را در تاریخ 15 اگوست به آژانس ارائه کرد که در حال بررسی این توضیحات هستیم و سوالات خود را در تا  15سپتامبر مطرح خواهیم کرد. 
آمانو در پاسخ به این سوال که آیا آژانس اکنون شاهد رویکرد جدیدی از جانب ایران است، گفت: «بله، رویکرد جدیدی داریم، چراکه در حال اجرای توافق جدیدی هستیم که روز 15 جولای (24 تیر ماه) به دست آمد. ما انتظار داریم که ایران نقشه راه مورد توافق و همچنین برنامه جامع اقدام مشترک را اجرا کند.»
وی همچنین در جواب این سوال که انتظار دارد تحریم‌های ایران چه زمانی رفع شوند، گفت: «رفع تحریم‌ها وظیفه ما نیست، ما سازمانی فنی هستیم و تنها براساس واقعیات فنی ارزیابی‌های خود را انجام می‌دهیم. ما ارزیابی‌های خود را برای تسهیل اقدامات کشورهای عضو، براساس واقعیات فنی ارائه می‌کنیم.»
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفت نمی‌تواند پیش‌بینی کند که اجرای تعهدات ایران در برنامه جامع اقدام مشترک، چه میزان زمان می‌برد. وی گفت: «اگر سوالات این است که چقدر طول می‌کشد، خوب باید بگویم که این تا حد زیادی به طرف ایرانی و سرعت اجرای اقدامات بستگی دارد، مثلا اینکه چقدر طول می‌کشد ذخایر اورانیوم کاهش یابد یا اینکه چقدر زمان می‌برد که سانتریفیوژها برداشته شده و به انبار منتقل شوند.»
آمانو افزود: «این مسئله به واقعیات فنی بستگی دارد و باید ببینیم که ایران چطور و با چه سرعتی این اقدامات را انجام می‌دهد، اما آژانس به نوبه خود آمادگی دارد که در سریع‌ترین زمان اقدامات مربوط به خود را انجام دهد.»
وی همچنین در خصوص روند حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی هم گفت که برای رسیدن به آن نقطه، کارهای زیادی باید انجام گیرد، که از جمله آن بررسی توضیحات مکتوب ایران،‌ شفاف‌سازی اطلاعات و برگزاری جلسات فنی دوجانبه است. وی افزود: «برای حل مسئله ابعاد احتمالی، لازم است که آژانس به تصویری روشن از مسئله دست پیدا کند.»
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه در مورد ساخت و سازهای ادعایی در سایت نظامی پارچین هم گفت: «ما از طریق تصاویر ماهواره‌ای شاهد برخی فعالیت‌ها بوده‌ایم. این فعالیت‌ها توان آژانس برای راستی‌آزمایی را تضعیف می‌کند. با این حال ما هنوز به آنجا دسترسی نیافته‌ایم و این اطلاعات را از طریق تصاویر ماهواره‌ای دریافت کرده‌ایم.»
وی در پایان این نشست بار دیگر به مسئله ابعاد احتمالی اشاره کرد و گفت؛ وی براساس نقشه راه، باید تا روز 15 دسامبر گزارش خود را در مورد نتیجه بررسی‌ها در خصوص ابعاد احتمالی، منتشر کند. وی گفت؛ تصور نمی‌کند که این ضرب‌الاجل تمدید شود یا اینکه آژانس نتواند گزارشی کامل ارائه کند.
 اظهارات آمانو فاقد ملاک‌های اولیه حقوقی است
اظهارات آمانو، بیشتر از آنکه واجد نکاتی منطقی و حتی عقلانی باشد، حکایت از جهت‌گیری سیاسی و رویکردی خصمانه است.
به لحاظ حقوقی، اصل بر برائت است و نمی‌توان با اظهاراتی از این دست، اصل برائت را بر اصل مجرمیت تغییر داد! پذیرش اصل مجرمیت به جای اصل برائت بدین معناست که مثلا شخصی متهم به جرمی شده و مقام قضایی برای کشف حقیقت، دستور می‌دهد محل اختفای آلات جرم را مورد تفتیش قرار دهند. طبیعتا پس از آنکه ماموران مربوطه، چند بار محل مورد نظر و سایر اماکن مورد تردید را گشتند و چیزی نیافتند، هر عاقلی این‌گونه حکم می‌دهد که شخص متهم، بی‌گناه است.
حال اگر قاضی پرونده اعلام کند «به‌دلیل اینکه احتمال دارد در آینده دور در محلی دیگر، آلات جرم کشف شود، متهم کماکان در زندان بماند»، چه کسی آن را می‌پذیرد و این حکم چه اندازه مضحک و نابخردانه است؟! چنین حکمی- که نمونه بارز آن، سخنان آمانو است- نه تنها فاقد ملاک‌های اولیه حقوقی است، بلکه بدیهیات عقلی را هم در بر ندارد و برای هیچ‌کس قابل پذیرش نیست. دقیقا به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب بر غیرقابل اعتماد بودن آژانس تاکید فرمودند.
 نبودن مدرک
 مدرکِ نبودن نیست! 
اظهارات دو پهلو و سیاسی آمانو درباره پرونده ایران شباهت بسیار زیادی با نحوه رویارویی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پرونده عراق دارد.
«دونالد رامسفلد» وزیر دفاع اسبق آمریکا درخصوص اهمیت اغراض سیاسی در رفتار سازمان‌های بین‌المللی گفت: «نبودن مدرک، مدرکِ نبودن نیست».!
«هانس بلیکس» رئیس وقت آژانس انرژی اتمی در زمان رسیدگی به پرونده عراق در این خصوص می‌گوید: چندین کشور، از جمله آمریکا تعداد قابل توجهی مکان‌های مختلف را برای انجام بازرسی به ما پیشنهاد کرده بودند که در بازرسی‌های انجام شده از آنها حتی یک مورد از فعالیت‌های ممنوعه را پیدا نکرده بودیم. از قرار معلوم این مکان‌ها بهترین یافته‌هایی می‌بودند که سازمان‌های مختلف اطلاعاتی می‌توانستند به ما ارائه کنند.
بلیکس اضافه می‌کند: (درعراق) بازرسان موشک‌هایی را که تا حدی بیش از برد مجاز قدرت داشتند، شناسایی و معدوم کردند. هیچ نوع سلاح کشتار جمعی مفقوده‌ای را نیافتند و هیچ توضیح قابل قبولی هم برای نبود چنین سلاح‌هایی به آنان داده نشد. عراقی‌ها غرولند می‌کردند، ولی رفتار قابل تحملی داشتند. آنها حتی هیچ مقاومت جدی در قبال بازرسی از دو اقامتگاه ریاست جمهوری که احتمالآً از دید آنها مقدس‌ترین مکان‌ها در عراق بود، نشان ندادند.
 گزارش‌های دوپهلو آژانس درباره پرونده عراق
وی افزود: آژانس گزارش سالانه خود را با ذکر این نکته که در بازرسی‌های حفاظتی انجام شده در عراق هیچ عملیات انحرافی در مورد مقدار قابل توجهی از مواد شکافت‌پذیر مشاهده نشده بود، ادامه داد. در کنار آن، آژانس موفق شد تمام مواد هسته‌ای شکافت‌پذیر را از عراق خارج کرده و به روسیه بفرستد. انهدام دستگاه‌ها و تأُسیسات بسیار بزرگی که در برنامه‌های تسلیحاتی عراق مورد استفاده قرار گرفته بود، نیز تحت نظارت بازرسان آژانس انجام شد. بلیکس در ادامه گفت: عراقی‌ها از این‌که علی‌رغم موافقتنامه کلی با وجود هفت سال بازرسی توسط آژانس، هیچ نشانه چشم‌گیری از موارد هسته‌ای به دست نیامده بود، ولی ما هنوز پرونده هسته‌ای آن کشور را نبسته بودیم، خشمگین بودند.
رئیس اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد:  متذکر شدم که در دوره بازرسی مانعی برای دسترسی‌های ما وجود نداشت و هیچ تفنگ دودزا - اصطلاح محاوره‌ای که صراحتاً برای اقلام یا فعالیت‌های ممنوعه به کار می‌رود- یافت نشده بود. اما با اینحال، نبود یافته‌هایی در مکان‌های بازرسی شده نمی‌تواند تضمیمی برای نبودن چنین اقلام و فعالیت‌هایی در مکان‌های دیگر باشد. 

وی افزود: رژیم عراق با این ادعا که تمام تعهدات خود را اجرا کرده است، اعتقاد داشت که سازمان ملل باید تحریم‌ها را لغو کند. همکاری عراق به انهدام موشک‌هایی که غیرمجاز می‌دانستیم، انجامید ولی هنوز هیچ‌یک از علامت‌های سؤال ما را پاک نکرد. اگر طی یک مدت ۱۲۰ روزه در حل و فصل این موارد پیشرفتی حاصل می‌شد، راه تعلیق - نه برداشتن-تحریم‌ها برای شورای امنیت باز می‌شد.
بر اساس قطع‌نامه‌های ۶۷۸، ۱۲۸۴ و ۱۴۴۱ سیستم بسیار سخت‌گیرانه بازرسی و مراقبت تحت اختیار شورای امنیت جایگزین سیستم پادمان شد... این سیستم با برخورداری از پشتیبانی فشار نظامی و نیز تحریم‌ها که کنترل بر صادرات را فراهم می‌آورد به خوبی کار کرد و بازدارندگی موثری را تأمین نمود.
بازرسی، مقدمه‌ جنگ
بلیکس همچنین گفت: از آن‌جا که سطح همکاری عراقی‌ها بسیار بهتر از رفتارهای گذشته آنها با بازرسان بود، تصور نمی‌کردم بازرسی‌ها تنها سه ماه و نیم پس از آغاز آن تمام شده و شکست خورده اعلام شده و از آن به عنوان توجیهی برای دست یازیدن به جنگ استفاده شود.
همانگونه که در اعترافات بلیکس آمده است علی رغم نبود هیچ‌گونه سند و مدرکی مبنی بر وجود فعالیت ممنوعه و سلاح‌های کشتار جمعی در عراق، آژانس هرگز پرونده عراق را نبست و با ارائه گزارش‌های دوپهلو و مغرضانه در نهایت زمینه را برای تجاوز آمریکا و انگلیس به این کشور و قتل عام هزاران شهروند عراقی فراهم کرد. بیانیه اخیر آمانو دقیقاً مشابه رفتار آژانس با پرونده عراق است و علی رغم توافق وین هیچ تغییری در این رفتار غیرقانونی پیش نیامده است و متاسفانه این نهاد به ظاهر فنی به عنوان مرجع و داور توافق نیز تعیین شده است.
 تاکید بر افشای مفاد توافق ایران و آژانس
 «مایک پومپئو» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در یادداشتی در روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت: اگر اوباما بدون افشای توافق ایران و آژانس تحریم‌ها را رفع کند، کنگره می‌تواند به دیوان عالی شکایت کند.
پومپئو افزود: طبق قانون، اگر کنگره تا روز دوشنبه (پایان تعطیلات تابستانی) متن کامل توافقنامه را دریافت نکند، توان رئیس‌جمهور برای توقف اجرای تحریم‌های قانونی، بطور دائم مسدود خواهد ماند.
قانونگذاران نیویورکی 
خواستار تداوم تحریم‌های ایران
نشریه «نیویورک‌دیلی‌نیوز» در گزارشی نوشت: 30 قانونگذار ایالتی در نامه‌ای از فرماندار نیویورک خواستند تا بدون توجه به تأیید یا رد برجام از سوی کنگره، محدودیت‌های اعمالی بر سر تجارت با ایران را همچنان حفظ کند.
در بخشی از این نامه آمده است: ما به این نتیجه رسیدیم که ما بابت منحل کردن تحریم‌هایی که ایالت نیویورک پیشتر اعمال کرده است، نمی‌توانیم وجدانی راحت داشته باشیم.
خیانتی که ایرانی‌ها فراموش نکرده‌اند
پایگاه آمریکایی «دیسپچ»(Dispatch) در گزارشی نوشت: آمریکا و جهان به توافق هسته‌ای با ایران نیاز دارند.
به گزارش جام نیوز در بخشی از این گزارش آمده است: طبق این توافق، جامع‌ترین برنامه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران که تاکنون وجود نداشته، اعمال خواهد شد. ما به این برنامه نظارتی نیاز داریم و این درشرایطی است که نظام سیاسی فعلی ایران با ریاست جمهوری حسن روحانی، نسبت به کسانی که پیش از وی بودند نسبتا معتدل‌تر است.
این توافق هسته ای، موجب حمایت از روش روحانی می‌شود که آینده باثبات‌تری را برای غرب رقم خواهد زد. جایگزین این توافق به احتمال قریب به یقین، چیزی نیست جز کشاندن پای ما به یک «رویارویی نظامی».
برای مقابله با کشور ایران، دستکم به 500.000 سرباز آمریکایی طی 10 سال زمان نیاز است؛ کشوری که چهاربرابر از عراق بزرگتر بوده، جمعیتش دوبرابر عراق است و ملتی بسیار متحدتر دارد.
ایرانی‌ها هنوز به یاد دارند که ما در سال 1953 [میلادی] (1332 شمسی)چگونه برای کنار زدن رئیس‌جمهور [نخست وزیر] این کشور که در روندی دموکراتیک انتخاب شده بود، توطئه و همدستی کردیم. تنها هدف هم این بود که یک رژیم سرکوبگر که طبق منافع غرب عمل می‌کند را به جای وی بر سر کار بیاوریم.
منبع کیهان