همراه با مجلس اصلاحات


به قلم: یاسر کیانی


مقدمه:
با اندکی مطالعه و تأمل پیرامون مجلس ششم شورای اسلامی در می یابیم که اکثریت نمایندگان این دوره از مجلس، عوض پرداختن به مشکلات معیشتی و معضلات اساسی کشور از قبیل مبارزه با فقر، رکود و تورم (که بارها مورد تذکار و تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته بود) تلاش خود را صَرف پرداختن به مسائل سیاسی حزب و جناح خود کردند.
در ادامه مروری کوتاه داریم بر چگونگی تشکیل مجلس ششم و سپس مروری بر اتفاقاتی که در طول چهار سال حاکمیت اصلاح طلبان بر مجلس رخ داد.

پرده اول:
پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد سال 76 و فعالیت شدید جریانات سیاسی کشور مقدمات پیروزی جریان موسوم به  و هواداران رئیس جمهور (که ائتلاف بزرگی را تحت عنوان "جبهه دوم خرداد" تشکیل داده بودند) را فراهم آورده بود.

پرده دوم:
جبهه دوم خرداد از بیش از 14 گروه تشکیل شده بود. هریک از این گروه ها سهمی برای نمایندگان خود طلب میکردند. اما چهار گروه شاخصِ "مجمع روحانیون مبارز"، "جبهه مشارکت"، "سازمان مجاهدین انقلاب" و "کارگزاران سازندگی" بیش از سایر گروه ها به دنبال بهره برداری از ائتلاف جبهه دوم خرداد و ورود نمایندگان خود به مجلس بودند.

پرده سوم:
انتخابات مجلس ششم شورای اسلامی در تاریخ 29 بهمن سال 78 برگزار شد. بنابر اعلام اولیه نتایج انتخابات، اصلاح طلبان اکثریت کرسی های مجلس را به خود اختصاص داده بودند.
در تاریخ 7 اسفند 78 نتایج انتخابات تهران توسط وزارت کشور اعلام شد که طی آن 29 کرسی از 30 کرسی تهران نصیب اصلاح طلبان شد.
آن یک نفر باقی مانده هم هاشمی رفسنجانی بود.

پرده چهارم:
آقایان هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی و چند تن دیگر که از نتیجه انتخابات شوکه شده بودند مراتب شکایت و نارضایتی خود از نتیجه انتخابات را به شورای نگهبان اعلام کردند.
در پی این شکایت تعدادی از صندوق های رأی توسط هیأت نظارت و اجرایی مورد بازشماری قرار گرفت.
گزارش این بازشماری و وجود اختلافات فاحش، ابهامات و حساسیت زیادی برای اعضای شورای نگهبان بوجود آورد.

پرده پنجم:
دبیر شورای نگهبان در نامه ای به مقام معظم رهبری تقاضای مصلحت اندیشی میکند. مقام معظم رهبری در پاسخ با اشاره به نکاتی اساسی دستور دادند تا شورای نگهبان با ابطال صندوق های مشکوک نتیجه انتخابات تهران را اعلام کرده و مراجع قضایی نیز متخلفین را شناسایی و مورد مواخذه قرار دهد.
پس از آن، مصطفی تاج زاده (رئیس ستاد انتخابات کشور) و آقای آزرمی ( فرماندار تهران) متهم شناخته شده و احکامشان صادر شد.

پرده نهایی:
سر انحام در تاریخ 29 اردیبهشت سال 79 (یعنی سه ماه پس از برگزاری انتخابات)، سرنوشت انتخابات تهران با استمداد شورای نگهبان از مقام معظم رهبری و توصیه ایشان به چشم پوشی از وجود برخی مشکلات -با این حال که شورای نگهبان هنوز نتوانسته بود با گزارش های خود بخاطر تخلفات صورت گرفته انتخابات را تایید کند- پس از حذف صندوق های مورد دار، حکم به تایید انتخابات تهران داد.

در نهایت، این انتخابات به عنوان پر مسئله ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی، زمینه را برای ورود گسترده اصلاح طلبان به مجلس شورای اسلامی فراهم آورد.



ادامه دارد ...
...............................................