اصولگرایان علاوه بر پیروزی در شهرستان‌ها و در کلیت مجلس؛ همچنین توانستند با آموزش اخلاق انتخاباتی، درس بزرگی به جناح اصلاح‌طلب دهند. اصولگرایان ثابت کردند قانون، عقلانیت و دموکراسی برای آنان تنها یک شعار نیست و به آن عمل می‌کنند.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، انتخابات مجلس دهم بسیار پرشور تراز گذشته به اتمام رسید. حضور حداکثری مردم نشان دهنده‌ی مشروعیت و پویایی نظام جمهوری اسلامی است. اگر چه در کل کشور اصولگرایان توانستند بدنه‌ی اکثریت مجلس آتی را تشکیل دهند اما اصلاح‌طلبان در شهر تهران اکثریت آراء را در جدالی نفسگیر میان دو لیست فراگیر کسب کردند؛

اما فارغ از هرگونه سلیقه‌ی سیاسی، واکنش اخلاقی اصولگرایان درقبال این شکست قابل تحسین بود و می‌توان با قاطعیت آرامش فعلی پس از انتخابات را مدیون منش واخلاق اصولگرایان دانست که البته جز این هم انتظاری نمی‌رفت. اگرچه جناح اصلاح‌طلب معلوم نبود در صورت شکست کامل چه واکنشی از خود نشان دهد اما آنها نیز با تاسی از اصولگرایان برخلاف گذشته واکنشی اخلاقی و قانونی به نتایج انتخابات مجلس بخصوص در شهرستان ها دادند.

 

خوشبختانه در این انتخابات نه سطل زباله‌ای آتش گرفت نه اتوبوسی در آتش سوخت و نه به ساحت ابی عبدالله توهین شد. نه کسی عکس امام را پاره کردند و نه شعار نه غزه نه لبنان سر دادند، حتی از از مدافعین حرم در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کردند.

در این انتخابات حتی کسانی که ادعا می‌کردند قانون اساسی را قبول ندارند هم شرکت جسته و رأی دادند. از ساعاتی قبل از انتخابات مهدی کروبی و میرحسین موسوی درخواست کردند که امکان رأی دادن برای خود و خانواده خود فراهم شود همچنین به تمامی همراهان و طرفداران خود گوشزد کردند که به پای صندوق های رأی رفته و رأی دهند.

آنان که در انتخابات سال 88 قائل به تقلب در انتخابات بوده و کشور را به آشوب کشاندند. حال که حزب و جناح مطبوع خود را سوار بر کرسی های مجلس و دولت می‌بینند رأی می‌دهند تا بدین‌ وسیله خط بطلانی بر اظهارات فتنه انگیزانه‌ی خود بکشند.

آنان که در گذشته بارها و به کرات از قانون اساسی تفسیر های متفاوتی کرده اند؛ و خواستار تغییر قانون اساسی کشور شده اند اکنون بدان تمکین کرده و حتی ادعای قانون‌مداری می‌کنند و درس دموکراسی به دیگران می‌دهند.

 

در همین رابطه علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصولگرایان با رعایت اخلاق انتخاباتی منعکس در تمکین از قانون و ارج نهادن به رأی مردم و کمک به منتخبان مردم برای خدمت شایسته براساس منافع ملی و مصالح انقلابی، آن را مکلف می‌دانند، از همه کسانی که رأی دادند (چه کسانی که به ما رأی دادند یا عزیزانی که به رقبای ما رأی دادند) تشکر می‌کنم و اذعان بدارم که رأی مردم ارزشمند بوده و مجاری قانونی فصل‌الخطاب خواهد بود.

 

زاکانی در ادامه فرق اصولگرایان به عنوان عناصر قانونمدار با کسانی که تمکین از رأی مردم و قانون در فتنه 88 نکردند را در معتبر دانستن رأی مردم و تمکین از قانون دانست.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما رأی مردم را به خوب و بد تقسیم نمی‌کنیم و قانون را نیز به نفع خود تفسیر نمی‌کنیم و معتقدیم آنچه مهم است، حرکت جامعه به سمت خیر و صلاح، آبادی معنوی و مادی و همچنین رفع موانع رشد و پیشرفت آن است، لذا امیدواریم مجلس دهم رسالت خود را در گره‌گشایی از زندگی مردم و تسریع در ساخت ایران اسلامی و اهداف انقلاب بنماید و رسالت خود را انجام دهد.

 

آنچه از رفتار اصولگرایان در این دوره بر می‌آید می‌توان نتیجه گرفت که اصولگرایان آراء مردم را به رأی خوب و بد تقسیم نمی‌کنند همچنین قانون در محضر آنان فصل الخطاب بوده و به رأی مردم احترام می‌گذارند.

این به دلیل آن است که اصولگرایی برای خود خط و منش ثابتی داشته و بر اساس آن رفتار های سیاسی خود را تنظیم می‌کند؛ اما بر خلاف آن تا کنون چیزی جز اپوزیسیون نمایی و تفکر انتقادی صرف از اصلاح‌طلبی دیده نشده است. به خاطر همین فاقد هرگونه هویت سیاسی بوده و حضور افراد اصولگرایی همچون کاظم جلالی و بهروز نعمتی نشان از عدم هویت سیاسی اصلاح‌طلبان دارد.

 

این عدم وجود هویت سیاسی مستقل در اصلاح‌طلبان باعث شده است که برخلاف تمامی پزهای انتخاباتی خود مبنی بر عقلانیت و احترام به حقوق شهروندی ابداً تحمل پیروزی مخالفان را نداشته و انتخابات 88 نمونه بارز این بی اخلاقی اصلاح‌طلبان در عرصه‌ی انتخابات بود. بخاطر همین اگر این گفتمان انتقادی صرف برای خود حدود و ثقوری مشخص نکند بعید نیست که دچار فتنه ای دیگر در سال های آتی شویم.

 

البته این رعایت اصول اخلاقی انتخاباتی تا کنون توانسته است سرمشق خوبی برای اصلاح‌طلبان باشد به طوری که علی رقم واگذاری اکثر کرسی های مجلس در شهرستان ها شاهد هیچگونه برخوردی نبوده ایم.

به خاطر همین می‌توان نتیجه گرفت که اصلاح‌طلبان نیز اگرچه سابقه‌ی خوبی در رعایت اخلاق انتخاباتی نداشته اند اما اکنون به آن مرحله از پختگی در سیاست رسیده‌اند که بدانند عدم رعایت اخلاق انتخاباتی تنها به خود جناح خاطی صدمه میزند و باعث می‌شود سال ها از انتخابات و فعالیت در عرصه‌ی سیاسی محروم بمانند.

 

اصولگرایان علاوه بر پیروزی که در شهرستان ها و در کلیت مجلس تا کنون کسب کرده‌اند همچنین توانسته اند با این آموزش اخلاق انتخاباتی، درس بزرگی به جناح اصلاح‌طلبان دهند.اصولگرایان ثابت کردند  قانون، عقلانیت و دموکراسی برای آنان تنها یک شعار نیست و به آن عمل می‌کنند.

اصولگرایان با این وجود علاوه بر نقش انتخاباتی خود در مجلس اخلاق انتخاباتی را از نو پایه گذاری کرده اند. پیش بینی می‌شود در مجلس آتی و انتخابات های آینده شاهد تعامل و رقابت سالمی همچون انتخابات فعلی میان کاندیدا ها باشیم. البته این امر مستلزم آن است که در صورت شکست انتخاباتی اصلاح‌طلبان این اخلاق مداری اصولگرایان را فراموش نکرده و از قانون سرکشی نکنند.