✅ قهر و دلخوری بین همسران زندگی را سخت و انجام روابط لذتبخش مثل محبت کردن و رابطه جنسی و... را با مشکل روبه‌رو می‌کند. این روزها همه افراد از برکات ماه مبارک رمضان استفاده می‌کنند، حیف است از فرصت این ماه برای بالابردن کیفیت روابط همسرانه غافل شوید. به کمک این‌ماه قدرت گذشت و فداکاری را در خود تقویت کنید تا فرصتی برای ترمیم روابط زناشویی‌تان باشد؛ در ادامه مطلب همراه دانشجو ایران باشید 

 

 

🔷 بخشش، نوعی توانایی است

حتی زوج‌هایی که اهمیت بخشش را در بهبود روابطشان می‌دانند، هم گاهی در برابر بخشیدن همسرشان مقاومت می‌کنند. ذهنیت این گروه ممکن است این باشد که «چرا من پیشقدم شوم؟ بخشش یعنی من مجبور به پذیرفتن شرایطم و ضعیفم! بخشش او را وقیح می‌کند و...»

 

 اما برخلاف این باورها، بخشش اگر نشانه کوچکی بود، خداوند اینقدر بخشنده و بزرگ نبود. «بخشش» یک شیوه فعال برای اصلاح همسر است و می‌تواند در ترمیم احساسات درونی فرد بخشنده و تبدیل حس منفی او به مثبت بسیار اثر بگذارد. در دعای جوشن کبیر که از دعاهای توصیه شده ماه رمضان است، به صفت‌هایی چون غفور، کریم، غفارالذنوب، ستارالعیوب و... برمی‌خوریم که هرکدام جنبه‌ای از مهارت بخشش را بیان می‌کند.

 

در این ماه و با وصل خودتان به دوستی خدا، راحت‌تر از همیشه می‌توانید به این صفت‌ها نزدیک شوید. کاری که بخشش برای اصلاح همسرتان می‌کند به وسیله ایجاد این تفکر است که او هنوز فرصت جبران دارد. همسری که فکر کند آب از سرش گذشته نه‌تنها به بهبود فکر نمی‌کند بلکه شاید خطاهای عمیق‌تری هم از خود بروز دهد. دومین ویژگی این صفت به‌خود شما برمی‌گردد.

 

افرادی وجود دارند که با دیدن بی‌وفایی از همسر خود از او دلسرد شده‌اند، او را نبخشیده‌اند و در نتیجه هر روز به جای امتحان روش‌های اصلاح و قوی کردن پیوندشان، بیشتر به فاصله‌گیری از او روی آورده‌اند. بخشش قوای روحی شما را برای آرامش‌بخشی دوچندان می‌کند.

 

🔷 چطور بخشش فعال داشته باشید؟

 

🔸 اگر نیاز به بخشیدن را حس می‌کنید اما دلتان شما را برای این کار همراهی نمی‌کند وقت آن است که به تعبیر امیرالمؤمنین (ع) به خطاها و ضعف‌های خودتان بیشتر فکر کنید.

 

🔸 از فرصتی مثل ماه مبارک رمضان برای دوستی بیشتر همسرتان با خدا استفاده کنید تا با این راه غیرچالشی، احتمال خطا و تکرار اشتباه در همسرتان را پایین بیاورید. با هم در مورد صفت‌های خدا حرف بزنید. بگویید به‌نظرت مراحل توبه در زندگی خانوادگی هم کاربرد دارد؟

 

🔸 اگر می‌خواهید از برکات بخشش بهره‌مند شوید، به ستارالعیوب بودن اعتقاد داشته باشید و خطای همسرتان را با اقوام و نزدیکان در میان نگذارید.

 

🔸 بخشش اگر بخواهد احتمال خطا در آینده را هم کم کند نیاز به دوراندیشی دارد. به یاد بیاورید که زمینه‌های بروز آن خطا چه بوده تا عامل زمان، مکان و افرادی که موجب تکرار خطا می‌شوند را کم کنید.

 

🔸 خودتان و همسرتان را به تکرار ذکرگویی عادت دهید. ذکر استغفار به جای طرح دعواهای تکراری، قدرت جبران را به هر دونفر شما می‌دهد. 

راه آسان دریافت مطالب ؛ عضو کانال سروش دانشجو ایران شوید (لینک عضویت)