💠 من خودم به درد آخوندی نمی‌خوردم. یک عده هم غصه من را می‌خوردند و می‌گفتند: «قرائتی تو در اخلاق که گیر داری، صدا هم که نداری، نمی‌توانی روضه هم بخوانی، پس به چه درد آخوندی می‌خوری؟» حتی در یک روستا مرا بیرون کردند و گفتند: «تو نمی‌توانی روضه بخوانی. یعنی نامه نوشتند به امام جمعه کاشان، آیت‌الله یثربی که ما این شیخ را نمی‌خواهیم.» روضه می‌خواندم و مردم می‌خندیدند!

هرچه روضه می‌خواندم مردم می‌خندیدند. نامه نوشتند که این آقا را نمی‌خواهیم. در واقع من قرائتی، روضه‌خوان ورشکسته هستم. بعد پای تخته‌سیاه آمدم، کارم گُل کرد! اگر کسی در کنکور رفوزه می‌شود نگوید: «خاک بر سرم! 2 سال است پشت کنکور مانده‌ام».

برو خیاطی کن، ممکن است لباس عروس بدوزی و دستمزد بالایی نصیبت شود. چه‌کسی گفته شما حتماً باید دانشگاه بروی؟ ممکن است کسی در دانشگاه رد شود و در حوزه قبول شود. در حوزه رد شود و در تجارت موفق شود. حدیث داریم اگر در شغلی شکست خوردید، نگویید بخت من بد است. شغلت را عوض کن، شاید کارت راه افتاد.

 

💠 به خدا توکل کنید

«وَ تَوَکلْ عَلَی الْحَی الَّذی لا یمُوت» (فرقان/58) این آیه می‌گوید، وقتی توکل می‌کنی، به خدایی توکل کن که نمی‌میرد. باقی چیزها همه رفتنی است. نفت خشک می‌شود، مزرعه خشک می‌شود، قنات خشک می‌شود، پول گم می‌شود، ماشین سرنگون می‌شود.

اعتبار از بین می‌رود و زنده بادها، مرده باد می‌شوند. به هیچ‌چیزی تکیه نکن. «وَ تَوَکلْ عَلَی الْحَی الَّذی لا یمُوت» به خدایی توکل می‌کنیم که ابدی است. «یا نعم الرفیق» در دعای جوشن داریم خدایا تو رفیق خوبی هستی. قبل از تولد با من بودی، بعد از مرگ هم با من هستی.

 

«حجت الاسلام محسن قرائتی»